Zpravodajství
18.7.2008 - Odborníci: z krádeží soch na hřbitově jsme zděšeni
Zdroj: Opavský a Hlučínský deník
Strana: 1
Autor: FREIBERG, Milan
Historik umění Jaromír Olšovský: "Magistrát Opavy se k celému problému staví dosti laxně."
Opava - Krádeže na opavském ústředním hřbitově. Zeptali jsme se osobností opavské kulturní a umělecké scény, jaké k nim zaujímají postoje. Podle historika umění působícího na Slezské univerzitě Pavla Šopáka krádeže dokládají, jak se společnost staví ke kulturnímu dědictví po listopadu 1989.
Zhruba před půl rokem krádež potkala i hrobku Augusta Strasilly. "Mezi ukradenými sochami je také reliéf z hrobu Gustava Hertela, to je jediné signované dílo, které vytvořil německý sochař Theodor Mallener," doplnil Pavel Šopák.
Také historik umění Jaromír Olšovský ze Slezského zemského muzea je zděšen krádežemi soch. "Rozsah a míra devastace sochařské výzdoby opavského ústředního hřbitova je opravdu bezprecedentní," uvedl. Podle něj je neuvěřitelné, že příslušné instituce, které by měly být zainteresovány na vyšetření těchto vandalských činů, nevyvíjejí žádnou velkou aktivitu, aby tomuto řádění zabránily.
"O dnešní úrovni Opavy, která se tak ráda chlubí svou kulturností, pak svědčí i to, že na jedné straně Magistrát města Opavy velmi nákladně zřídil repliku Olbrichovy kašny, zcela neoriginální dílo, které působí dojmem počítačové simulace, a na straně druhé, když dochází k ničení velmi cenných sochařských originálů, se k celému problému staví dosti laxně," dodal Jaromír Olšovský.
Podle tajemníka opavského magistrátu Tomáše Elise jsou informace o těchto krádežích politováníhodné. "V tomto případě se jednalo o hodnotné sochy spojené s významnými hroby, o to je ztráta větší. Navíc násobena hrubým zásahem do tak pietního místa," uvedl Elis.
Podle svých slov si také pamatuje případ krádeže busty Rudolfa Gudricha z jeho rodinné hrobky, která se stala koncem 90. let. "Policie rozjela pátrací akci a po třech týdnech bustu našla ve starožitnictví v Bohumíně," uvedl Elis.
Opava - Krádeže na opavském ústředním hřbitově. Zeptali jsme se osobností opavské kulturní a umělecké scény, jaké k nim zaujímají postoje. Podle historika umění působícího na Slezské univerzitě Pavla Šopáka krádeže dokládají, jak se společnost staví ke kulturnímu dědictví po listopadu 1989.
Zhruba před půl rokem krádež potkala i hrobku Augusta Strasilly. "Mezi ukradenými sochami je také reliéf z hrobu Gustava Hertela, to je jediné signované dílo, které vytvořil německý sochař Theodor Mallener," doplnil Pavel Šopák.
Také historik umění Jaromír Olšovský ze Slezského zemského muzea je zděšen krádežemi soch. "Rozsah a míra devastace sochařské výzdoby opavského ústředního hřbitova je opravdu bezprecedentní," uvedl. Podle něj je neuvěřitelné, že příslušné instituce, které by měly být zainteresovány na vyšetření těchto vandalských činů, nevyvíjejí žádnou velkou aktivitu, aby tomuto řádění zabránily.
"O dnešní úrovni Opavy, která se tak ráda chlubí svou kulturností, pak svědčí i to, že na jedné straně Magistrát města Opavy velmi nákladně zřídil repliku Olbrichovy kašny, zcela neoriginální dílo, které působí dojmem počítačové simulace, a na straně druhé, když dochází k ničení velmi cenných sochařských originálů, se k celému problému staví dosti laxně," dodal Jaromír Olšovský.
Podle tajemníka opavského magistrátu Tomáše Elise jsou informace o těchto krádežích politováníhodné. "V tomto případě se jednalo o hodnotné sochy spojené s významnými hroby, o to je ztráta větší. Navíc násobena hrubým zásahem do tak pietního místa," uvedl Elis.
Podle svých slov si také pamatuje případ krádeže busty Rudolfa Gudricha z jeho rodinné hrobky, která se stala koncem 90. let. "Policie rozjela pátrací akci a po třech týdnech bustu našla ve starožitnictví v Bohumíně," uvedl Elis.