Zpravodajství
17.12.2008 - U úřadů lidé stojí ve frontách
Zdroj: Mladá fronta Dnes
Strana: C1, 3
Autor: Baďura Jaroslav (baď)
Karviná - Jakoby se čas vrátil dvacet let zpět a do prodejny ovoce - zelenina těsně před Vánoci přišly banány. Otvírá se v sedm, ale už od šesti před dveřmi stojí dlouhá fronta.
Nečeká však na banány a kubánské pomeranče, nýbrž na to, až úředník radnice či magistrátu odhlásí staré auto, zjistí, zda je zaplaceno pojistné či nechá odložit do depozitu poznávací značky. Od ledna totiž za přepis starého auta zaplatí majitel od tří do deseti tisíc korun ekologický poplatek za jeho likvidaci. Lidé se tedy snaží zbavit starých aut či vraků, které už dávno nejezdí, ale ještě nebyly odhlášeny. Straší je také možnost sankcí za neplacení povinného pojistného.
"Je to blázinec. V pondělí už v šest ráno, tedy hodinu před zahájením pracovní doby, stála před úřadem fronta," říká mluvčí karvinského magistrátu Šárka Swiderová.
Lidé se v sedm nahrnuli dovnitř a zahltili "lístečkový" systém tak, že za pár minut přestal vydávat bločky s pořadovými čísly. "Systém vydá sto lístků a pak čeká, až bude část lidí odbavena. Až poté znovu začíná vydávat lístečky," řekla mluvčí. V Karviné nyní jsou v provozu čtyři přepážky, úřad rozšířil úřední hodiny na všechny pracovní dny.
Podobné je to na dopravních odborech i v dalších městech kraje. "Všech pět přepážek jede naplno," říká mluvčí havířovského magistrátu Jana Pondělíčková.
Ve Frýdku-Místku nyní odbaví odbor dopravy denně až pět set žadatelů o vyřazení vozu z evidence. "Byl jsem se tam postavit místo známého, protože mám odpolední směnu. Přišel jsem na úřad před sedmou, ale už tam bylo přes padesát lidí," říká Martin Kutáč.
U úřadů stojí fronty, lidé čekají na odhlášení auta
Od začátku příštího roku bude mít možnost Česká kancelář pojistitelů nahlížet do evidencí automobilů a snadno tak zjistí, která auta jezdí nebo jsou stále v evidenci, ale jejich majitel za ně neplatí povinné ručení. "Lidé klasicky nechali věci na poslední chvíli. Typický příklad u nás i jinde: majitel auto prodal tak před pěti nebo i deseti lety, ale jaksi jej pozapomněl odhlásit a povinné ručení jde tedy stále k jeho tíži a právě po něm půjde Česká kancelář pojistitelů po Novém roce," říká mluvčí karvinského Magistrátu Šárka Swiderová. Jestliže se majiteli starého vozu či vraku podaří vystát frontu na úřadě, dostat se na řadu a úředník mu automobil vyřadí z evidence, čeká jej ještě cesta na vrakoviště, pokud už tam nedorazil dříve. Na některých vrakovištích už zájemce o likvidaci automobilu odmítají, protože mají plno, v Moravskoslezském kraji je však na poměry ostatních krajů poměrně hustá síť vrakovišť, která mají oprávnění k ekologické likvidaci automobilů.
Například na vrakovišti ve Staříči na Frýdecko-Místecku zaznamenali provozovatelé v posledních týdnech velmi zvýšený zájem o likvidaci starých vozů.
"Kvůli nízkým výkupním cenám železa však již majitelům kompletních vraků nedáváme tisíc korun jak tomu bylo dříve, ale naopak tisícovku musejí zaplatit oni nám," říká spolumajitel vrakoviště Radek Henych. Když musejí zaměstnanci vrakoviště pro automobil k likvidaci někam dojet, musí jeho majitel zaplatit ještě deset korun za kilometr při jeho odtažení.
"Kvůli nízkým výkupním cenám železa v posledních týdnech vraky neodvážíme do výkupen, ale momentálně je skladujeme. Také proto se nám docela rychle zmenšily skladovací prostory. Ale euforie odevzdávání vraků potrvá do konce letošního roku a pak přejde, takže to snad vydržíme," říká Čestmír Palička z vrakoviště ve Staříči.
David Engel z Kopřivnice se rozhodl ještě do konce roku zlikvidovat své staré osobní auto, se kterým už několik let nejezdí.
"Na vrakovišti mi řekl provozovatel, že mi dá potvrzení, že jsem požádal o likvidaci vraku tento týden a na radnici mohu jít vozidlo odhlásit až v lednu, když tam nebudou ty šílené fronty," řekl David Engl. Automobil odevzdal na vrakovišti v Kopřivnici a za jeho likvidaci neplatil nic. "Dostal jsem dva papíry, jeden pro dopravku a druhý pro pojišťovnu." Do konce roku však vůz zřejmě odhlásit nestihne.
Podle České kanceláře pojistitelů se dá očekávat, že u podobných případů, kdy na zlikvidovaný automobil nebude zaplaceno pojistné třeba jenom pár prvních dní příštího roku, se bude postupovat benevolentně.
Ekologická daň Přehled 150 vozů, při jejichž převodu zaplatíte po Novém roce ekologickou daň, naleznete v příloze Řidiči v sešitu E.
Pověřené obce s odbory dopravy - Bílovec, Bohumín , Bruntál, Český Těšín, Frenštát pod Radhoštěm, Frýdek-Místek, Frýdlant nad Ostravicí, Havířov, Hlučín, Jablunkov, Karviná, Kopřivnice, Kravaře, Krnov, Nový Jičín, Odry, Opava, Orlová, Ostrava, Rýmařov, Třinec, Vítkov
Nečeká však na banány a kubánské pomeranče, nýbrž na to, až úředník radnice či magistrátu odhlásí staré auto, zjistí, zda je zaplaceno pojistné či nechá odložit do depozitu poznávací značky. Od ledna totiž za přepis starého auta zaplatí majitel od tří do deseti tisíc korun ekologický poplatek za jeho likvidaci. Lidé se tedy snaží zbavit starých aut či vraků, které už dávno nejezdí, ale ještě nebyly odhlášeny. Straší je také možnost sankcí za neplacení povinného pojistného.
"Je to blázinec. V pondělí už v šest ráno, tedy hodinu před zahájením pracovní doby, stála před úřadem fronta," říká mluvčí karvinského magistrátu Šárka Swiderová.
Lidé se v sedm nahrnuli dovnitř a zahltili "lístečkový" systém tak, že za pár minut přestal vydávat bločky s pořadovými čísly. "Systém vydá sto lístků a pak čeká, až bude část lidí odbavena. Až poté znovu začíná vydávat lístečky," řekla mluvčí. V Karviné nyní jsou v provozu čtyři přepážky, úřad rozšířil úřední hodiny na všechny pracovní dny.
Podobné je to na dopravních odborech i v dalších městech kraje. "Všech pět přepážek jede naplno," říká mluvčí havířovského magistrátu Jana Pondělíčková.
Ve Frýdku-Místku nyní odbaví odbor dopravy denně až pět set žadatelů o vyřazení vozu z evidence. "Byl jsem se tam postavit místo známého, protože mám odpolední směnu. Přišel jsem na úřad před sedmou, ale už tam bylo přes padesát lidí," říká Martin Kutáč.
U úřadů stojí fronty, lidé čekají na odhlášení auta
Od začátku příštího roku bude mít možnost Česká kancelář pojistitelů nahlížet do evidencí automobilů a snadno tak zjistí, která auta jezdí nebo jsou stále v evidenci, ale jejich majitel za ně neplatí povinné ručení. "Lidé klasicky nechali věci na poslední chvíli. Typický příklad u nás i jinde: majitel auto prodal tak před pěti nebo i deseti lety, ale jaksi jej pozapomněl odhlásit a povinné ručení jde tedy stále k jeho tíži a právě po něm půjde Česká kancelář pojistitelů po Novém roce," říká mluvčí karvinského Magistrátu Šárka Swiderová. Jestliže se majiteli starého vozu či vraku podaří vystát frontu na úřadě, dostat se na řadu a úředník mu automobil vyřadí z evidence, čeká jej ještě cesta na vrakoviště, pokud už tam nedorazil dříve. Na některých vrakovištích už zájemce o likvidaci automobilu odmítají, protože mají plno, v Moravskoslezském kraji je však na poměry ostatních krajů poměrně hustá síť vrakovišť, která mají oprávnění k ekologické likvidaci automobilů.
Například na vrakovišti ve Staříči na Frýdecko-Místecku zaznamenali provozovatelé v posledních týdnech velmi zvýšený zájem o likvidaci starých vozů.
"Kvůli nízkým výkupním cenám železa však již majitelům kompletních vraků nedáváme tisíc korun jak tomu bylo dříve, ale naopak tisícovku musejí zaplatit oni nám," říká spolumajitel vrakoviště Radek Henych. Když musejí zaměstnanci vrakoviště pro automobil k likvidaci někam dojet, musí jeho majitel zaplatit ještě deset korun za kilometr při jeho odtažení.
"Kvůli nízkým výkupním cenám železa v posledních týdnech vraky neodvážíme do výkupen, ale momentálně je skladujeme. Také proto se nám docela rychle zmenšily skladovací prostory. Ale euforie odevzdávání vraků potrvá do konce letošního roku a pak přejde, takže to snad vydržíme," říká Čestmír Palička z vrakoviště ve Staříči.
David Engel z Kopřivnice se rozhodl ještě do konce roku zlikvidovat své staré osobní auto, se kterým už několik let nejezdí.
"Na vrakovišti mi řekl provozovatel, že mi dá potvrzení, že jsem požádal o likvidaci vraku tento týden a na radnici mohu jít vozidlo odhlásit až v lednu, když tam nebudou ty šílené fronty," řekl David Engl. Automobil odevzdal na vrakovišti v Kopřivnici a za jeho likvidaci neplatil nic. "Dostal jsem dva papíry, jeden pro dopravku a druhý pro pojišťovnu." Do konce roku však vůz zřejmě odhlásit nestihne.
Podle České kanceláře pojistitelů se dá očekávat, že u podobných případů, kdy na zlikvidovaný automobil nebude zaplaceno pojistné třeba jenom pár prvních dní příštího roku, se bude postupovat benevolentně.
Ekologická daň Přehled 150 vozů, při jejichž převodu zaplatíte po Novém roce ekologickou daň, naleznete v příloze Řidiči v sešitu E.
Pověřené obce s odbory dopravy - Bílovec, Bohumín , Bruntál, Český Těšín, Frenštát pod Radhoštěm, Frýdek-Místek, Frýdlant nad Ostravicí, Havířov, Hlučín, Jablunkov, Karviná, Kopřivnice, Kravaře, Krnov, Nový Jičín, Odry, Opava, Orlová, Ostrava, Rýmařov, Třinec, Vítkov