18.2.2009 - Třebová chce Pendolino

Zdroj: Mladá fronta Dnes
Strana: 2
Autor: FILIP, Martin

Česká Třebová - Vedení České Třebové se nechce smířit s tím, že doby, kdy na zdejším nádraží stavěl každý vlak, jsou pryč. Městem projíždí bez zastavení několik dálkových vlaků, nejčastěji jde o vlaky označené jako Supercity.

Radnice tlačí na stát a České dráhy, aby i takové spoje ve městě zastavily. Třebová právě začíná stavět dopravní terminál za tři sta milionu korun a pozici významného železničního uzlu si chce udržet. Na úbytek vlaků ale ve městě upozorňuje řada hlasů. "V současném jízdním řádu jsem napočítal dvaadvacet vlaků, které tu nestavějí. Přitom dříve tady stavělo úplně všechno. Třebová jako železniční uzel tím z pohledu osobní přepravy svůj význam bohužel trochu ztrácí," říká Pavel Stejskal, který v České Třebové připravil právě probíhající výstavu ke 160 letům tratě z Třebové do Brna.
Podle starosty Jaroslava Zedníka město každoročně lobuje u státu i Českých drah, aby při plánování dálkových vlaků na město nezapomínaly. Zedník říká, že ve Třebové by mělo zastavovat i Pendolino. To v kraji staví jen v Pardubicích.

"Z hlediska dopravní obslužnosti je uzel Česká Třebová mnohem významnější než Pardubice. Samy České dráhy počítaly spádovost našeho nádraží pro osobní přepravu a dostaly se k číslu 120 tisíc obyvatel, což je více než celé Pardubice. Lidé z této oblasti pravidelně využívají, že se z České Třebové dostanou do Prahy, do Brna, Ostravy, Vídně nebo do Ruska či Německa," říká starosta Zedník.
Podle Českých drah má ovšem město vzhledem ke své velikosti vlaků dost. "Česká Třebová má nadstandardní spojení do všech směrů. Podíváteli se do jízdního řádu, málokteré město podobné velikosti má tak kvalitní a časté spojení," říká mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Jako příklad dává odpolední spoje. "Mezi třináctou a šestnáctou hodinou jsou to v jednom směru tři vlaky Eurocity a dva rychlíky, to žádné takové město v České republice nemá," říká Šťáhlavský.
Radnice přesto chce, aby tady stavěly i vlaky Supercity, tedy například Pendolino. "Je nepochopitelné, proč by tady Pendolino nemělo zastavovat. Stejně musí v České Třebové zpomalit, protože tu dosud není upravený koridor pro vysoké rychlosti. Zastavení by se v jeho jízdním řádu projevilo zanedbatelně," říká Zedník.

Šťáhlavský ale namítá, že Pendolino je typ vlaku, který do malého města nepatří. "Pendolino je určené pro spojení krajských měst. Je to vlak, který je velmi rychlý, nabízí nadstandardní služby. Nestaví ani v Kolíně, kde je veliká mezinárodní automobilka a zhruba padesát tisíc obyvatel," namítá Šťáhlavský.
Úbytek vlaků pro osobní přepravu byl ve Třebové znatelný hlavně v letech 2006 a 2007. Od té doby si Třebová některé spoje znovu vymohla. V současném jízdním řádu přibylo 12 spojů, které ve městě zastavují.

Česká Třebová - je město stále významný železniční uzel?
Některé dálkové vlaky, které v České Třebové nestavějí: EN Metropol, Berlín - Budapešť SC Pendolino, Praha - Ostrava SC Antoní Dvořák, Praha - Vídeň IC Leoš Janáček, Praha - Bohumín EC Zdeněk Fibich, Praha - Vídeň, Dálkové vlaky, které ve městě stavějí: Ex Beskyd, Praha - Žilina EC Avala, Praha- Bělehrad IC Bohemia, Praha - Bohumín EC Jaroslav Hašek, Praha -Budapešť EC Hungaria, Berlín- Budapešť


Regionální mutace| Mladá fronta DNES - Pardubický kraj

Počet zhlédnutí: 2 835

Zpět

Moravskoslezský kraj
Těšínské Slezsko
Místní akční skupina bohumínsko

Úřední hodiny

Úřední hodiny pro veřejnost

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00

Podatelna a informační centrum

Po: 7:00 - 17:00
Út: 7:00 - 14:00
St: 7:00 - 17:00
Čt: 7:00 - 14:00
Pá: 7:00 - 13:00

Hlavní pokladna

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:30
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:30
Pá: 8:00 - 11:30

Budova A, číslo dveří A221 (2. NP)
596 092 274

Pokladna - odbor správy domů

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:00
Pá: 8:00 - 11:00

Budova B, číslo dveří B204 (2. NP)
596 092 261

9 °C