Zpravodajství
30.5.2009 - Na dostavbu D47 teď nejsou peníze
Zdroj: Haló noviny
Strana: 2
PRAHA/OSTRAVA - Ukončení stavby dálnice D47 se odsouvá minimálně na rok 2012. Oznámil to včera ministr dopravy Gustáv Slamečka s tím, že je to optimistická varianta. Důvodem je nedostatek peněz ve fondu dopravy. Zatím předpokládáme, že bychom mohli být hotovi v roce 2012, ale bude skutečně záviset na objemu peněz v budoucích obdobích. Není to ještě úplně stoprocentní, uvedl Slamečka. Krajský radní a předseda klubu KSČM moravskoslezských zastupitelů Josef Babka rozhodnutí prodloužit termín dostavby D47 považuje za absolutně nepřijatelné. I vzhledem k tomu, co všechno už bylo Moravskoslezskému kraji ve vztahu k dálnici slíbeno. Nedostavba dálnice zhorší postavení Moravskoslezského kraje ve vztahu k celé republice, a navíc pak ještě v době, kdy na tento region plnou vahou dopadá hospodářská krize. O změnu nynějšího stanoviska budeme důrazně žádat, ujistil Babka. Původní termín dostavby D47 byl rok 2010. Jak uvedla ČTK, ohroženo je především financování severního úseku z Bohumína k polské hranici. Poláci přitom slíbili dovést svou dálnici na hranice v roce 2010. Podle Slamečky naopak není ohroženo dostavění dálnice z jihu do Ostravy, to by mělo být hotovo letos v listopadu.
Dálnice D47 je hrazena výhradně z českého státního rozpočtu a nepřispívají na ni fondy EU. Příspěvek z národních zdrojů do fondu dopravy přitom neustále klesá. Jak uvedl Slamečkův mluvčí Martin Kupka, určitou naději představují peníze na výstavbu transevropských dálnic sítě TEN-T, o kterých ministerstvo dopravy nyní jedná. Pokud by se je podařilo získat, mohla by dálnice do Polska údajně stát už v roce 2011. Potíže obecně hrozí stavbám, které platí český stát. Podle Slamečky tak hrozí zakonzervování zhruba 50 velkých staveb, velká část přitom souvisí právě s D47. Jde například o dálniční přivaděče, mimoúrovňová křížení a podobně. Ohroženo je i dálniční spojení ze Zlína na Slovensko a kvůli problémům s pozemky dálnice D3 v jižních Čechách. V podstatě se to dotkne celého území České republiky, prohlásil ministr. Nedostatek peněz na dopravní stavby může mít tvrdý dopad především příští rok. Příspěvek státního rozpočtu má být podle plánů 36 miliard, Slamečka přitom žádá téměř dvojnásobek. Rozdíl mezi potřebou a aktuálním rozpočtovým rámcem vyčíslilo MD na 50 miliard. Naopak stavby placené z evropských fondů, mezi které patří napřílad dálnice D8 do Ústí nad Labem, by měly bez problémů pokračovat.
Dálnice D47 je hrazena výhradně z českého státního rozpočtu a nepřispívají na ni fondy EU. Příspěvek z národních zdrojů do fondu dopravy přitom neustále klesá. Jak uvedl Slamečkův mluvčí Martin Kupka, určitou naději představují peníze na výstavbu transevropských dálnic sítě TEN-T, o kterých ministerstvo dopravy nyní jedná. Pokud by se je podařilo získat, mohla by dálnice do Polska údajně stát už v roce 2011. Potíže obecně hrozí stavbám, které platí český stát. Podle Slamečky tak hrozí zakonzervování zhruba 50 velkých staveb, velká část přitom souvisí právě s D47. Jde například o dálniční přivaděče, mimoúrovňová křížení a podobně. Ohroženo je i dálniční spojení ze Zlína na Slovensko a kvůli problémům s pozemky dálnice D3 v jižních Čechách. V podstatě se to dotkne celého území České republiky, prohlásil ministr. Nedostatek peněz na dopravní stavby může mít tvrdý dopad především příští rok. Příspěvek státního rozpočtu má být podle plánů 36 miliard, Slamečka přitom žádá téměř dvojnásobek. Rozdíl mezi potřebou a aktuálním rozpočtovým rámcem vyčíslilo MD na 50 miliard. Naopak stavby placené z evropských fondů, mezi které patří napřílad dálnice D8 do Ústí nad Labem, by měly bez problémů pokračovat.