Zpravodajství
10.7.2009 - Železniční průmysl
Zdroj: Mladá fronta Dnes
Strana: D4
Autor: Štalmach Darek (sta)
Přestože v obecném povědomí obyvatel České republiky je Ostravsko, a potažmo celý Moravskoslezský kraj, spojeno hlavně s těžbou uhlí a ocelářstvím, patří železniční výroba k důležitým odvětvím, zajišťujícím zaměstnanost v regionu.
Velké firmy, jejichž sortiment se dotýká železniční výroby, jsou rozesety po celém kraji, od východu na západ.
Mezi nejdůležitější patří například Třinecké železárny, které vyrábějí železniční kolejnice. I díky nim si firma drží v době krize dobré výsledky, výroba klesla jen na osmdesát procent, což je například ve srovnání s ostravskou hutní společností ArcelorMittal Ostrava, jejíž produkce klesla až na pětatřicet procent, skvělý výsledek. Bonatrans patří ke světové špičce Třinecké železo míří také do Bohumína, kde jej na železniční dvojkolí zpracovává společnost Bonatrans. Ta patří mezi nejužší světovou špičku výrobců železničních dvojkolí. Jen na evropském trhu má jednatřicetiprocentní podíl v prodeji železničních dvojkolí. Pětadevadesát procent produkce bohumínského Bonatransu míří do zahraničí, kromě předních evropských výrobců vlaků kupují bohumínská dvojkolí například v Indii.
Na bohumínských dvojkolích jezdí i nejrychlejší lokomotiva na světě, Taurus. Výrobek německé firmy Siemens drží světový rekord v hodnotě 357 kilometrů v hodině. Vagonka se přestěhovala do Ostravy Velké jméno měla ještě před dvaceti lety další firma, Vagonka Studénka. Ta ale nepřežila porevoluční změny a její jméno z průmyslové mapy regionu prakticky vymizelo. Nezmizela ale samotná výroba vagonů a vlakových souprav. Ta se přestěhovala do Ostravy, kde s novým vlastníkem, společností Škoda, dostala nový náboj. V současnosti se v Ostravě vyrábějí například vlakové soupravy City Elefant nejen pro České dráhy, ale i pro zahraniční odběratele. Rostoucí zájem o výrobu vlaků vedl majitele společnosti k rozšíření závodu, čímž se zvýší jak jeho produkce, tak počet zaměstnanců podniku. Vedle nové výrobní haly bude vybudován i nový sklad a sociální zařízení pro zaměstnance.
Mezi nejdůležitější patří například Třinecké železárny, které vyrábějí železniční kolejnice. I díky nim si firma drží v době krize dobré výsledky, výroba klesla jen na osmdesát procent, což je například ve srovnání s ostravskou hutní společností ArcelorMittal Ostrava, jejíž produkce klesla až na pětatřicet procent, skvělý výsledek. Bonatrans patří ke světové špičce Třinecké železo míří také do Bohumína, kde jej na železniční dvojkolí zpracovává společnost Bonatrans. Ta patří mezi nejužší světovou špičku výrobců železničních dvojkolí. Jen na evropském trhu má jednatřicetiprocentní podíl v prodeji železničních dvojkolí. Pětadevadesát procent produkce bohumínského Bonatransu míří do zahraničí, kromě předních evropských výrobců vlaků kupují bohumínská dvojkolí například v Indii.
Na bohumínských dvojkolích jezdí i nejrychlejší lokomotiva na světě, Taurus. Výrobek německé firmy Siemens drží světový rekord v hodnotě 357 kilometrů v hodině. Vagonka se přestěhovala do Ostravy Velké jméno měla ještě před dvaceti lety další firma, Vagonka Studénka. Ta ale nepřežila porevoluční změny a její jméno z průmyslové mapy regionu prakticky vymizelo. Nezmizela ale samotná výroba vagonů a vlakových souprav. Ta se přestěhovala do Ostravy, kde s novým vlastníkem, společností Škoda, dostala nový náboj. V současnosti se v Ostravě vyrábějí například vlakové soupravy City Elefant nejen pro České dráhy, ale i pro zahraniční odběratele. Rostoucí zájem o výrobu vlaků vedl majitele společnosti k rozšíření závodu, čímž se zvýší jak jeho produkce, tak počet zaměstnanců podniku. Vedle nové výrobní haly bude vybudován i nový sklad a sociální zařízení pro zaměstnance.