Zpravodajství
16.3.2010 - Přerov: vlak začal za jízdy hořet
Zdroj: Hranický deník
Ročník a číslo: 63
Strana: 1
Autor: Petra POLÁKOVÁ-UVÍROVÁ, Kateřina KAPKOVÁ
Osek nad Bečvou, Brodek u Přerova - Na železniční trati u Přerova došlo v krátkém rozmezí pěti dní k další kolizi.
Inspektoři ještě ani neuzavřeli nehodu z pátku, kdy ve stanici v Brodku u Přerova proletěl kupé vlaku kus brzdy, a už řeší další problém - tentokrát v Oseku nad Bečvou. V pondělí časně ráno zde začala za jízdy hořet lokomotiva a cestující vlaku ve směru z Bohumína do Přerova museli kvůli nehodě počítat až s hodinovým zpožděním.
"Lokomotiva osobního vlaku z Bohumína do Přerova začala asi o půl šesté ráno na trati mezi Lipníkem a Prosenicemi hořet. Věc byla původně nahlášena jako technická závada na lokomotivě, kolem půl osmé ji ale vyšetřovatel překvalifikoval na požár," uvedl mluvčí drážní inspekce Martin Drápal. Podle něj nedošlo k ohrožení zdraví cestujících a škoda byla vyčíslena na 30 tisíc korun.
Na místě zasahovali drážní hasiči. Vyšetřovatel Hasičského záchranného sboru v Přerově Miroslav Schwarz, který místo ohledal, uvedl, že nehodu zavinil zkrat na přepěťové ochraně lokomotivy. Ta chrání lokomotivu proti přepětí. "K nehodě došlo v Oseku nad Bečvou a strojvedoucí ještě do příjezdu naší jednotky požár sám uhasil s pomocí sněhového hasícího přístroje," přiblížil Schwarz. Lokomotiva musela být i s cestujícími odtažena do železniční stanice v Přerově.
"Spoj měl zpoždění asi šedesát minut, než se podařilo zajistit náhradní lokomotivu," doplnila Radka Pistoriusová, mluvčí Českých drah. Podle ní mířil vlak ze Suchdolu nad Odrou do Přerova. "Někdy kolem půl šesté se ozvala rána, a potom vlak zastavil. Nejdříve nikdo nevěděl, co se stalo, a mysleli jsme si, že jsme někoho srazili. Teprve po patnácti minutách přišel průvodčí. Nečekal jsem na nic a zavolal kolegovi, aby mě odvezl do práce. Ostatní zůstali dál čekat ve vlaku," popsal jeden z cestujících, který jel vlakem do práce. Případ z pátku, kdy se na rychlíku při průjezdu Brodkem u Přerova uvolnila zdrž a proletěla dvěma kupé, je stále v šetření. V pondělí prohlédli poškozený vůz v olomouckém depu pracovníci Českých drah, policie a drážní inspekce.
"Na základě této prohlídky bylo zjištěno, že tam chyběla zajišťovací závlačka, což nejspíš způsobilo, že zdrž vypadla," uvedl mluvčí Drážní inspekce Praha Martin Drápal. Podle něj byl vůz vyroben v roce 1973 a je jednoznačné, že šlo o technickou závadu. "Proč tam závlačka nebyla, to je stále ještě v šetření," dodal Drápal. Každý železniční vůz je kontrolován v závislosti na počtu ujetých kilometrů. Některý prochází technickou prohlídkou každých čtrnáct dnů, jiný co tři týdny. "Kromě toho vozmistři denně pohledem a poklepem kontrolují všechny podvozky. Tím se ale závažnější porucha zjistit nedá," vysvětlila tisková mluvčí Českých drah pro Moravu Kateřina Šubová. Jak dále sdělila, budou nyní z preventivních důvodů prohlédnuty všechny železniční vozy toho typu, u něhož v pátek došlo k události, kterou ČD vnímají jako mimořádnou.
"V rámci celé republiky je nyní urychleně budeme stahovat do dep a kontrolovat, bez ohledu na ujeté kilometry," uvedla Šubová. K nehodě, která se stala v pátek v Brodku u Přerova, uvedla, že její přesná příčina ještě zjištěna nebyla. "Mohl to být kamínek, který odlétl od koleje a závlačku vystrčil," uvedla mluvčí jednu z variant.
(PETRA POLÁKOVÁ-UVÍROVÁ, KATEŘINA KAPKOVÁ)
---
"Lokomotiva osobního vlaku z Bohumína do Přerova začala asi o půl šesté ráno hořet .
Cestující ohroženi nebyli."
Martin Drápal, mluvčí drážní inspekce