15.5.2010 - NKÚ: ve financování D47 je naprostý chaos

Zdroj: Haló noviny
Ročník a číslo: 112
Strana: 6
Autor: Cinka, Ivan, Vorlíček, Miloslav

PRAHA - Státní úřady během výstavby dálnice D47 pravidelně porušovaly zákony.

Uvedl to server Aktuálně.cz s odkazem na zprávu Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ), kterou obdrželi ústavní činitelé. O tom, že stavba nebude efektivní, se podle NKÚ vědělo už v roce 2004, kdy se začala stavět. Mezitím se  doba výstavby prodloužila o čtyři roky, tedy na dvojnásobek, a plánovaná cena se  mezitím zvýšila o čtvrtinu. Dálnice D47 spojuje Lipník nad Bečvou s Ostravou a do dvou let dosáhne polské hranice. Program D47, který byl od počátku pod hranicí efektivnosti, je financován i za cenu zvýšení zadlužení České republiky,«stojí ve zprávě NKÚ. Náklady na 78 kilometrů dálnice dosáhnou nejméně 58 miliard korun. Nejdražší je dvacetikilometrový úsek, který protíná Ostravu a  Bohumín a stojí 30 miliard korun, uvedl server. Zákonnou odpovědnost za stavbu nese ministerstvo dopravy, podle NKÚ však nemá pravomoci, aby stavbu jakkoli ovlivnilo. O vedení trasy se rozhodovalo na  úrovni vlády a financování má na starosti Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) řízený poslanci. Ve vládním programu výstavby z roku 2004 je uvedena cena 30,3 miliardy bez DPH. Vládní výbor tehdy zároveň nařídil stavbu přivaděčů, které měly propojit dálnici s městskou dopravní sítí Ostravy. Předpokládal tehdy cenu devět miliard. Z částky 30,3 miliardy se mezitím stalo 38,8 miliardy korun. Do výstavby dálnice zasahovaly vlády od roku 2000. V roce 2006 předal kabinet Jiřího Paroubka (ČSSD) kontrolu nad financemi pro D47 dopravnímu fondu. Vláda Mirka Topolánka (ODS) přestala kontrolovat, jak fond s penězi zachází. To způsobilo podle zprávy NKÚ ve financování dálnice naprostý chaos. Fond rozjel v  roce 2007 desítky nových silničních staveb a nedokázal včas proplácet účty stavebním firmám. Nedostatku peněz nezabránilo ani vydání dluhopisů. Dopravní fond totiž vypůjčenými penězi začal financovat jiné stavby jiných silnic. Loni šlo na jiné silnice 3,3 miliardy, a protože proti této praxi nezasáhl ani kabinet Jana Fischera, půjde letos na jiné silnice 5,6 miliardy Kč. Dnes chybí na dostavbu D47 tři miliardy, uvedl Aktuálně.cz.

Stránku připravili Ivan CINKA a Miloslav VORLÍČEK


Počet zhlédnutí: 1 898

Zpět

Moravskoslezský kraj
Těšínské Slezsko
Místní akční skupina bohumínsko

Úřední hodiny

Úřední hodiny pro veřejnost

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00

Podatelna a informační centrum

Po: 7:00 - 17:00
Út: 7:00 - 14:00
St: 7:00 - 17:00
Čt: 7:00 - 14:00
Pá: 7:00 - 13:00

Hlavní pokladna

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:30
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:30
Pá: 8:00 - 11:30

Budova A, číslo dveří A221 (2. NP)
596 092 274

Pokladna - odbor správy domů

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:00
Pá: 8:00 - 11:00

Budova B, číslo dveří B204 (2. NP)
596 092 261

12 °C