Zpravodajství
15.5.2010 - NKÚ: ve financování D47 je naprostý chaos
Zdroj: Haló noviny
Ročník a číslo: 112
Strana: 6
Autor: Cinka, Ivan, Vorlíček, Miloslav
PRAHA - Státní úřady během výstavby dálnice D47 pravidelně porušovaly zákony.
Uvedl to server Aktuálně.cz s odkazem na zprávu Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ), kterou obdrželi ústavní činitelé. O tom, že stavba nebude efektivní, se podle NKÚ vědělo už v roce 2004, kdy se začala stavět. Mezitím se doba výstavby prodloužila o čtyři roky, tedy na dvojnásobek, a plánovaná cena se mezitím zvýšila o čtvrtinu. Dálnice D47 spojuje Lipník nad Bečvou s Ostravou a do dvou let dosáhne polské hranice. Program D47, který byl od počátku pod hranicí efektivnosti, je financován i za cenu zvýšení zadlužení České republiky,«stojí ve zprávě NKÚ. Náklady na 78 kilometrů dálnice dosáhnou nejméně 58 miliard korun. Nejdražší je dvacetikilometrový úsek, který protíná Ostravu a Bohumín a stojí 30 miliard korun, uvedl server. Zákonnou odpovědnost za stavbu nese ministerstvo dopravy, podle NKÚ však nemá pravomoci, aby stavbu jakkoli ovlivnilo. O vedení trasy se rozhodovalo na úrovni vlády a financování má na starosti Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) řízený poslanci. Ve vládním programu výstavby z roku 2004 je uvedena cena 30,3 miliardy bez DPH. Vládní výbor tehdy zároveň nařídil stavbu přivaděčů, které měly propojit dálnici s městskou dopravní sítí Ostravy. Předpokládal tehdy cenu devět miliard. Z částky 30,3 miliardy se mezitím stalo 38,8 miliardy korun. Do výstavby dálnice zasahovaly vlády od roku 2000. V roce 2006 předal kabinet Jiřího Paroubka (ČSSD) kontrolu nad financemi pro D47 dopravnímu fondu. Vláda Mirka Topolánka (ODS) přestala kontrolovat, jak fond s penězi zachází. To způsobilo podle zprávy NKÚ ve financování dálnice naprostý chaos. Fond rozjel v roce 2007 desítky nových silničních staveb a nedokázal včas proplácet účty stavebním firmám. Nedostatku peněz nezabránilo ani vydání dluhopisů. Dopravní fond totiž vypůjčenými penězi začal financovat jiné stavby jiných silnic. Loni šlo na jiné silnice 3,3 miliardy, a protože proti této praxi nezasáhl ani kabinet Jana Fischera, půjde letos na jiné silnice 5,6 miliardy Kč. Dnes chybí na dostavbu D47 tři miliardy, uvedl Aktuálně.cz.
Stránku připravili Ivan CINKA a Miloslav VORLÍČEK