16.8.2010 - Zastavení staveb zhorší ovzduš, zlobí se politici

Zdroj: Mladá fronta Dnes
Ročník a číslo: 189
Strana: 1

Rozhodnutí ministra zastavit některé již zahájené stavby silnic v kraji označují místní politici za skandální. Upozorňují i na to, že se kvůli chybějícím úsekům cest může citelně zhoršit stav ovzduší. Dnes budou s Vítem Bártou jednat v  Praze.

OSTRAVA Lavinu nevole mezi regionálními politiky vyvolal ministr dopravy Vít Bárta, když oznámil, že zastavuje stavbu hned několika důležitých silnic v kraji včetně dvou dálničních přivaděčů.
Zástupci radnic a kraje se  zlobí. Říkají, že pokud se co nejrychleji nedostaví potřebné úseky cest, přispěje to mimo jiné k citelnému zhoršení kvality ovzduší, které v regionu patří k nejhorším v Evropě.
"Nynější rozhodnutí ministra Bárty zastavit výstavbu silnice I/11 z Opavy do Ostravy a dvou přivaděčů k dálnici D47 pokládáme za mimořádně nešťastné, protože povede ke zhoršení ovzduší ve městě a  okolí. Navíc u dálničního přivaděče na silnici I/56, který by byl dokončený do  tří měsíců, je takový krok obzvlášť neblahý," řekl Dalibor Madej, náměstek primátora Ostravy pro životní prostředí.
Podobně se vyjádřil i starosta Bohumína Petr Vícha, který řekl, že radní města zásadně nesouhlasí se záměrem vlády přerušit stavební práce na rozestavěné dálnici D47 a novém skřečoňském mostě v Bohumíně. Také Vícha upozornil na to, že jedním z důsledků zastavení budování důležitých silnic bude nárůst hluku a prachu. Těmi už dnes výrazně trpí lidé v Bohumíně, přes jehož centrum vede kvůli stavbě dálnice objížďka využívaná tisíci aut včetně kamionů.
Za nešťastné považuje rozhodnutí ministra Víta Bárty i Petr Jančík z Vysoké školy báňské.
"Ostrava a vůbec moravskoslezský region by měl mít před všemi dalšími regiony Česka přednost v dostavbě plánovaných dopravních staveb. A to proto, že je nejznečištěnější oblastí z celé republiky," řekl Petr Jančík, jehož tým před časem provedl studii, která ukazovala, jak se změní kvalita ovzduší v regionu po  dokončení všech důležitých dopravních staveb. Tým prokázal, že vybudování těchto cest bude mít podstatný dopad na kvalitu ovzduší v centru Ostravy.
» Pokračování na str. B3

» Pokračování ze str. B1
Petr Jančík řekl, že dominantní vliv na kvalitu ovzduší mají zplodiny z dopravy pravděpodobně v  Ostravě-Porubě, která je stranou velkých průmyslových zdrojů.
To si myslí například i Vendula Krčmářová z ostravské pobočky ekologického sdružení Arnika.
"Vzhledem k tomu, že většina průmyslových zdrojů je na opačné straně města a  s ohledem na to, že i proudění větru je v této části města jiné než na většině území Ostravy, předpokládám, že doprava bude pro Ostravu-Porubu velkou zátěží," řekla Vendula Krčmářová a dodala, že nesouhlasí hlavně s tím, aby ministerstvo v  kraji pozastavilo stavby silnic, jež mají odvést intenzivní dopravu z vnitřních částí měst. Popojíždějící kolony aut ve městech totiž kvalitu ovzduší zatěžují ještě víc než auta, která projíždějí plynule.
Právě kolonám aut se nyní ale asi nevyhnou lidé, kteří bydlí u úseku ulice Rudná v Ostravě.
Cesta v Rudné se totiž od soboty 14. srpna až minimálně do 15. října bude opravovat a je téměř jisté, že se na ní budou tvořit kolony.
Na tom, že plánovanou rekonstrukci silnice v ulici Rudná v úseku od křižovatky s ulicí Vratimovská po křižovatku s  Místeckou už nelze dál odkládat, se shodli v červenci silniční správci, zástupci dopravní policie a dotčených obcí.
"Souvislé koleje vznikající extrémním zatížením silnice, které zde dosáhlo již při posledním sčítání třiceti tisíc vozidel, totiž denně ohrožují bezpečnost provozu na jedné z nejzatíženějších silnic v kraji a stav cesty se dále zhoršuje," vysvětlil mluvčí krajského úřadu Pavel Olšovský. Upřesnil, že oprava zmíněného úseku silnice v Rudné, během níž bude uzavřen jeden jízdní pruh, proběhne ve čtyřech etapách. V současné první etapě, která potrvá do 27. srpna, se bude opravovat úsek od sjezdu z Rudné na  Frýdeckou po křižovatku Rudná-Vratimovská.
Řidiči nejsou z předpokládaných kolon nadšeni, někteří z nich ale současně potvrzují, že cesta opravu potřebovala. "Bylo to tam takové už trošičku vyjeté a když víc pršelo, už byla v  kolejích cítit voda," popisuje například Daniel Binder, který Rudnou projíždí denně při cestě do zaměstnání v Opavě. Vzhledem k tomu, že bydlí v Havířově, kde se opravuje kruhový objezd, vyjíždí pro jistotu o patnáct dvacet minut dřív. "I kdyby se stalo, že se do kolony nedostanu, je časová rezerva nutná," říká mladík.

FAKTA Vliv aut na ovzduší Zplodiny z dopravy jsou hlavním zdrojem znečištění třeba v Ostravě-Porubě. V desítkách procent lze jejich vliv na znečištění ovzduší vyčíslit v průmyslových lokalitách.

Co byste vzkázali ministrovi, který pozastavil důležité stavby silnic? Pište na: redova@mfdnes.cz "Většina průmyslových zdrojů je na opačné straně města. Předpokládám, že doprava bude pro Ostravu-Porubu velkou zátěží." Vendula Krčmářová, sdružení Arnika

Regionální mutace| Mladá fronta DNES - severni Morava a Slezsko



Počet zhlédnutí: 2 681

Zpět

Moravskoslezský kraj
Těšínské Slezsko
Místní akční skupina bohumínsko

Úřední hodiny

Úřední hodiny pro veřejnost

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00

Podatelna a informační centrum

Po: 7:00 - 17:00
Út: 7:00 - 14:00
St: 7:00 - 17:00
Čt: 7:00 - 14:00
Pá: 7:00 - 13:00

Hlavní pokladna

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:30
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:30
Pá: 8:00 - 11:30

Budova A, číslo dveří A221 (2. NP)
596 092 274

Pokladna - odbor správy domů

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:00
Pá: 8:00 - 11:00

Budova B, číslo dveří B204 (2. NP)
596 092 261

6 °C