15.9.2010 - Bárta přiměl stavbaře zlevnit o 6,5 miliardy

Zdroj: Právo
Ročník a číslo: 215
Strana: 3
Autor: Jiří Novotný

Pozastavení všech železničních a dvanácti silničních staveb přimělo jejich dodavatele k významným úsporám.
Jak včera informoval ministr dopravy Vít Bárta (Věci veřejné), celkem stavební firmy přistoupily na úspory ve výši 6,5 miliardy korun. "Správě železniční dopravní cesty (SŽDC) jsem proto nyní sdělil, že vzhledem k těmto úsporám lze ve všech pozastavených investičních akcích na železnici pokračovat. Většinou jde totiž o koridorové stavby, na něž významně přispívá Evropská unie," uvedl na včerejší tiskové konferenci Bárta.

Stopka nadále pro čtyři silniční stavby

SŽDC se navíc podařilo vyjednat, že dodavatelé jí až do února 2011 nebudou fakturovat letos odvedené práce.
Na dotaz Práva, jak to ale s těmito stavbami bude v příštím roce, Bárta odpověděl: "Povolení stavět zatím platí pouze pro zbytek letošního roku. V  tom příštím se rozhodneme podle toho, jak bude vypadat definitivní podoba rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury." Zrušit zatím podle ministra dopravy nelze stopku pro silniční stavby. Pozastaveny tak i nadále zůstávají obchvat České Lípy, nová silnice mezi Ostravou a Opavou, i dvě přípojky k dálnici D47 s výjimkou mostu v Bohumíně a úseku Ostrava-Prodloužená Místecká II. Dojednané pětiprocentní snížení ceny staveb, což pro letošní a příští rok představuje už zmíněných 6,5 miliardy korun, považuje Bárta pouze za první etapu. "Nyní musí přijít na řadu systémové změny počínaje projektovou přípravou až po snížení vlastních stavebních nákladů. Nebude se tolik hledět na krásu dálnic či tratí, a  spotřebovávat méně betonu," prohlásil.

Investorům má stát platit mýtným

Stanovit nově priority má zpřesněný program rozvoje dopravní infrastruktury České republiky, s nímž už Bárta seznámil poradu ekonomických ministrů a před předložením vládě ho dá ještě k veřejné diskusi. "Pro roky 2012 až 2014 nám z českých zdrojů chybí 40 miliard korun. Je třeba proto využít model PPP, tedy financování staveb soukromými investory," zdůraznil Bárta. Konkrétně jde o rozšíření dálnice D1 od Mirošovic do Brna, výstavbu severní části Pražského okruhu, úsek dálnice D3 z Veselí nad Lužnicí do Českých Budějovic, silnici R35 z Mohelnice do Opatovic nad Labem, a stavbu nového plavebního stupně na Labi u Děčína. Investoři, mezi nimiž by mohly být i  čínské stavební firmy, zmíněné dálnice a silnice postaví a až třicet let je pak budou provozovat a vybírat na nich mýtné, než si uhradí vynaložené náklady a  vygenerují přiměřený zisk. Na připomínku Práva, že by to mohlo vést k  prudkému růstu mýtných sazeb, Bárta odpověděl: "Kontrolu nad výší mýtného si i na těchto úsecích stát určitě zachová. Navíc mi už společnost Kapsch sdělila, že pro ni nebude problém při výběru mýtného odvádět příslušnou část z něj soukromým investorům."


Počet zhlédnutí: 1 940

Zpět

Moravskoslezský kraj
Těšínské Slezsko
Místní akční skupina bohumínsko

Úřední hodiny

Úřední hodiny pro veřejnost

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00

Podatelna a informační centrum

Po: 7:00 - 17:00
Út: 7:00 - 14:00
St: 7:00 - 17:00
Čt: 7:00 - 14:00
Pá: 7:00 - 13:00

Hlavní pokladna

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:30
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:30
Pá: 8:00 - 11:30

Budova A, číslo dveří A221 (2. NP)
596 092 274

Pokladna - odbor správy domů

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:00
Pá: 8:00 - 11:00

Budova B, číslo dveří B204 (2. NP)
596 092 261

7 °C