Zpravodajství
1.10.2010 - Asfalt stojí pokaždé jinak
Zdroj: Haló noviny
Ročník a číslo: 228
Strana: 6
Autor: Ivan CINKA a Ilona ŠEVČÍKOVÁ
PRAHA Stát vyplácí za metr čtvereční stejného asfaltu výrazně rozdílné sumy. Stavební firmy si účtují ceny od 1566 korun do 28 407 Kč/m2. Jde přitom o srovnatelný asfalt na srovnatelné silnici.
Vyplývá to ze studie ekonomického institutu CERGE, který srovnal náklady na metr čtvereční asfaltu na 80 stavbách českých rychlostních silnic a dálnic za posledních pět let. Pro takové rozpětí cen těžko nacházíme odůvodnění, řekl Mladé frontě Dnes Ján Palguta z ekonomického institutu CERGE. Nejdražší asfalt je na dvou dálnicích - na úseku D8 před česko-německou hranicí a na dálnici D47 u Bohumína. První stavěl Metrostav, druhou Strabag. Z této studie rovněž vyplývá, že nejlevnější je naopak úsek Pražského okruhu mezi Jesenicí a Vestcem. Nejde jen o ceny povrchu vozovky. Podobně vysoké rozptyly jsou i v dalších částech staveb. Dá se čekat, že podobných nesrovnalostí najdeme u dopravních staveb více. A nejen u nich, přiznal člen Národní ekonomické rady vlády (NERV) Pavel Kohout. NERV prý považuje výsledky Palgutovy srovnávací studie za stěžejní, ne-li výjimečné, protože se dosud srovnávaly pouze ceny za kilometr dálnic. Ale takto detailně do jednotlivých položek rozpočtu (jako je samotný asfalt nebo svodidla) ještě nikdo nešel. Státu je vytýkáno, že výroky o drahých dálnicích dlouhodobě odmítá. Ředitelství silnic a dálnic se k příslušné studii nevyjádřilo. Podle Palguty prý výsledky analýzy ukazují, že nemá jasnou metodiku, která by v zakázkách umožnila stanovení opravdu reálných cen stavebním firmám. Je toho názoru, že stát je víceméně odkázán na to, co firmy vysoutěží.
Stránku připravili Ivan CINKA a Ilona ŠEVČÍKOVÁ