21.1.2011 - Silničářům v kraji dochází sůl, místo ní použijí štěrk

Zdroj: Mladá fronta Dnes
Ročník a číslo: 17
Strana: 1
Autor: Ivana Lesková

OSTRAVA Jako v pohádce Sůl nad zlato si musí připadat mnozí silničáři - a brzy se tak zřejmě budou cítit i řidiči v našem regionu. Zdejším cestářům, kteří se starají o údržbu silnic I., II. a III. třídy, totiž dochází už v polovině zimní sezony posypová sůl. Peníze na nákup další sice mají, ale sehnat ji nedokážou - na trhu totiž není. Pokud znovu nasněží, zaměstnanci Správy silnic Moravskoslezského kraje nebudou část komunikací solit tolik jako v  prosinci. Rozhodli se, že v řadě míst raději preventivně použijí štěrk, aby jim zbytek soli vystačil až do konce zimy na rychlostní komunikace a hlavní tahy ve  větších městech. "Nakoupili jsme letos víc soli než loni, ale přes polovinu zásob už silničáři vyčerpali," říká mluvčí krajského úřadu Šárka Vlčková.

Pokračování na str. B2

Pokračování ze str. B1

Podle Vlčkové se krajští silničáři v létě dobře předzásobili, jenže letošní zima začala brzy a často sněžilo, proto už v polovině zimní sezóny vyčerpali 16 500 tun z celkového množství 31 300 tun posypové soli. Když chtěli koupit dalších 7 tisíc tun, ukázalo se, že firmy jsou schopné dodat jen 2,5 tisíce. "Problém se  solí je v celé zemi. Radní kraje proto rozhodli, že část silnic II. a III. třídy už nebudou silničáři při sněhové kalamitě ošetřovat chemicky, ale použijí inertní posypový materiál, aby se spotřeba soli snížila a zbytek zásob vydržel do konce zimy pro nejdůležitější silnice," vysvětluje Vlčková. V kraji je celkem 2 311 kilometrů silnic II. a III. tříd, z toho 801 kilometrů silničáři obvykle solí. Pokud znovu nasněží, zkrátí se chemicky udržované silnice II. a III.tříd o  217 kilometrů. Opatření se ale nedotkne větších měst, jako jsou Ostrava, Frýdek-Místek, Nový Jičín, Opava, Karviná či Bohumín. Ne všechny organizace v regionu, které udržují silnice, řeší problém se solí. Třeba Technické služby Moravské Ostravy, které se  starají o sjízdnost místních komunikací, zatím sůl od svého dodavatele dostávají. "Máme s ním dobré zkušenosti," říká ředitel Jiří Kubala. "Nemáme sice tolik soli, kolik dostáváme objednávek od našich klientů, ale pravidelně jim dodáváme nové zásoby," potvrdil majitel jedné z dodavatelských firem Jan Eliáš s tím, že sůl se k nám dováží hlavně z Polska a Německa. "Problém je, že solné doly kvůli kalamitě v celé Evropě nestíhají," dodal. Příčin nedostatku soli v našem kraji je ale asi víc. Nedávno zkrachoval velký dovozce, firma Equus z Českého Těšína. Podle soukromých firem, které udržují silnice, navíc státní silničáři solí plýtvají. S tím nesouhlasí technicko-provozní náměstek Správy silnic Moravskoslezského kraje Milan Novák. "Máme zpracované postupy, kdy a  kde solit - a kontrolujeme jejich dodržování," říká. Dodal, že loni postavili tři nové sklady, takže v kraji je jich už 14, aby mohli víc soli nakupovat v  létě, kdy je podstatně levnější.

(Ivana Lesková)

---

FAKTA
Údržba silnic v kraji

Moravskoslezský kraj se v zimě stará o 3 051 km silnic I., II. i III. třídy s výjimkou dálnic. Za jeden den kalamity utratí 6 milionů korun. Pro tuto sezonu koupil kraj 31 300 tun posypové soli, což je o 5 300 tun více než minulou zimu - teď už je víc než polovina zásob pryč a další sůl velcí prodejci nemají.


Počet zhlédnutí: 2 620

Zpět

Moravskoslezský kraj
Těšínské Slezsko
Místní akční skupina bohumínsko

Úřední hodiny

Úřední hodiny pro veřejnost

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00

Podatelna a informační centrum

Po: 7:00 - 17:00
Út: 7:00 - 14:00
St: 7:00 - 17:00
Čt: 7:00 - 14:00
Pá: 7:00 - 13:00

Hlavní pokladna

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:30
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:30
Pá: 8:00 - 11:30

Budova A, číslo dveří A221 (2. NP)
596 092 274

Pokladna - odbor správy domů

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:00
Pá: 8:00 - 11:00

Budova B, číslo dveří B204 (2. NP)
596 092 261

7 °C