31.3.2011 - Karvinou a Ostravu spojovaly tramvaje

Zdroj: Sedmička
Ročník a číslo: 13
Strana: 8
Autor: BUDOŠOVÁ, Michaela

Před desítkami let se Karvinou ozývalo cinkání tramvají. Ty spojovaly jednotlivé doly a jezdily až do Ostravy.

Když v dubnu roku 1909 zastavila v Karviné první tramvaj, byla to pro místní obrovská událost. Trať vedla z Karviné přes Doly, Lazy, Petřvald a Radvanice až do centra Ostravy. "Nejlepší roky slavily tramvaje mezi lety 1952 až 1958. Tehdy dělníci trať prodloužili z Dolů až do  Karviné 1 a později i do nově se rodícího sídliště v Karviné 6," informuje Lenka Kubicová z Okresního archivu Karviná.

O poutích bylo narváno

Nejhůře zvládaly tramvaje nápor cestujících ve dnech, kdy byla v  Petřvaldu oblíbená pouť, nebo během hornických slavností. V prvních letech po  druhé světové válce se po trati prohánělo deset čtyřnápravových motorových vozů. Ty měly otevřené plošiny, takže řidiči v dešti mokli, vítr jim šlehal do tváře a  slunce pálilo. V roce 1948 pak Vagónka Studénka dodala do Karviné osm vlečných vozů, do kterých se vešly až dvě stovky cestujících. O pár let později přibyla další osmička vozů z České Lípy. A jak padesátá léta plynula, význam úzkorozchodné tramvajové dráhy Ostrava– Karviná začal klesat. Tramvaje vozily čím dál méně cestujících a úřady začaly trať krátit. Poprvé v roce 1959 a stalo se tak na ostravské straně. Vozy už nejezdily z centra města. Pokud chtěli cestující vyrazit do Karviné, nastoupit mohli až na Hranečníku.
Ve stejné době také z Louk do Dětmarovice vedla část Košicko-bohumínské dráhy, po které jezdily vlaky. Právě ona zasáhla do dalšího osudu dráhy Ostrava–Karviná, stejně jako budování nových silnic, protože to pro úzkorozchodnou trať byla obrovská konkurence. V roce 1961 tak zmizela i trať mezi Karvinou 1 a Karvinou 6, protože stála v cestě opravě parovodu.
"Definitivně poslední tramvaj vyjela z Karviné 1 dne 31.května 1961 ve tři hodiny a třiapadesát minut odpoledne. Řídil ji Vlastimil Koláček," informuje Kubicová. Od té doby už lokálka jezdila jen z KarvinéDolů. To, že zmizela z centra města, z dosahu mnoha lidí, bylo začátkem konce. Na první pohled jako by se ten den vůbec nic nedělo. Vůz byl plný cestujících, které doprovázel i vedoucí provozovny Josef Šipula. Ten pak na zastávce v Dolech výpravčímu Oldřichu Mojžíškovi podal hlášení.
"Dojela poslední tramvaj z  Karviné 1, kterou jsem doprovodil. Děkuji tobě a celému kolektivu výpravčích stanice U Haldy za mnohaletou spolupráci," citují slova vedoucího Jaroslava Šipuly Těšínské listy. Poslední tramvaj z Karviné 2 vyjela 28. května 1967 a  tehdy město přišlo o svou tramvajovou dopravu definitivně. Malý zájem, jiné druhy dopravy, poddolování. To byly hlavní příčiny jejího zániku. Skončila dráha, která spojovala téměř všechny závody uhelné pánve. Do jejího úplného odstranění z terénu zbývaly ještě tři roky.

(Michaela Budošová, Karviná)

---

TRAMVAJE NA KARVINSKU

1909 – vznik úzkorozchodné dráhy Karviná–Ostrava
1953 – prodloužení dráhy do Karviné 6
1959 – první zkrácení dráhy ze Smetanova náměstí na Hranečník
1967 – de finitivní zánik celé tratě


Počet zhlédnutí: 3 243

Zpět

Moravskoslezský kraj
Těšínské Slezsko
Místní akční skupina bohumínsko

Úřední hodiny

Úřední hodiny pro veřejnost

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00

Podatelna a informační centrum

Po: 7:00 - 17:00
Út: 7:00 - 14:00
St: 7:00 - 17:00
Čt: 7:00 - 14:00
Pá: 7:00 - 13:00

Hlavní pokladna

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:30
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:30
Pá: 8:00 - 11:30

Budova A, číslo dveří A221 (2. NP)
596 092 274

Pokladna - odbor správy domů

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:00
Pá: 8:00 - 11:00

Budova B, číslo dveří B204 (2. NP)
596 092 261

14 °C