Zpravodajství
30.6.2011 - Na desítkách železničních tratí jsou uvolněny šrouby
Zdroj: Právo
Ročník a číslo: 153
Strana: 8
Autor: NOVOTNÝ, Jiří
Šrouby, které připevňují kolejnice k pražcům, jsou v Česku uvolněny na několika desítkách celostátních i regionálních tratí, což ohrožuje bezpečnost provozu. Vůbec nejhorší situace je na jižní Moravě.
Ukázala to mimořádná kontrola, kterou nařídil ministr dopravy Radek Šmerda. Reagoval tak na nehodu, při níž 5. června u Topolan na Vyškovsku vykolejil právě kvůli uvolněným šroubům nákladní vlak.
"Náprava závad, které při této kontrolní akci odborníci zjistili, si vyžádá 150 miliónů korun. Většina z nich bude odstraněna v průběhu července a srpna," sdělil na středeční tiskové konferenci Pavel Habart pověřený vedením Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).
Do mimořádné kontroly se zapojilo více než 400 lidí. Ukázalo se, že například na trati z Lanžhotu ke státní hranici jsou šrouby uvolněny až na 70 procentech upevňovadel. Na koridorové trati Brno–Přerov se podíl uvolněných šroubů v jednotlivých úsecích pohybuje od 15 do 65 procent. O mnoho lepší to není ani na tratích z České Třebové do Bohumína, z Uherského Brodu do Újezdce či z Ústí nad Labem do Chomutova.
"Na všech tratích, kde jsou vážné nedostatky, byla teď vlakům nařízena pomalá jízda," ujistil Habart.
Kvůli nehodě u Vyškova už také došlo na SŽDC k personálnímu zemětřesení. Na Šmerdův popud byl odvolán náměstek generálního ředitele pro provozuschopnost dráhy Josef Novobilský a mimo službu byli postaveni čtyři regionální manažeři.