Zpravodajství
7.11.2011 - Objížďky skončily, most přes Olši už opět slouží řidičům
Zdroj: Mladá fronta Dnes
Ročník a číslo: 262
Strana: 2
Autor: Ivana Lesková
Půlroční martyrium řidičů, kteří při pendlování mezi Ostravou a Karvinou museli přes objížďky najet o desítky kilometrů víc, skončilo. Od první nedělní minuty jim totiž slouží nový most přes řeku Olši v Karviné. Starý most loni poničila povodeň.
KARVINÁ Řidičům z Karviné i širokého okolí se ulevilo. S týdenním zpožděním se včera dočkali otevření mostu přes řeku Olši, který je součástí hlavní silniční trasy mezi Ostravou, Karvinou, Českým Těšínem, Slovenskem a Polskem.
Stát zaplatil za nový most přes 170 milionů korun. V sobotu v poledne skončila malou slavností jeho stavba, o půlnoci na něj mohly vjet první automobily. Pro tisíce lidí tak skončilo nepříjemné období dlouhých objížděk. Důležitá spojnice chyběla městu půl roku.
Stavbu mostu poznamenala smrt
"Bylo to hrozné. Často jezdím do Karviné, a každá cesta pro mě znamenala ztrátu času i peněz. Když jsem jel na otočku, najel jsem asi o 30 kilometrů víc," líčí Adam Horinka z Ostravy. "Jsem rád, že nový most konečně otevřeli. Je hezčí než ten původní, který poškodila loňská povodeň. Ale ve srovnání s jinými novostavbami zase žádná pecka," dodal muž. Asi největší problém měli lidé, kteří denně dojíždějí do Ostravy autem do práce. Byli netrpěliví, stěžovali si na to, že v létě tam moc čilý stavební ruch nevidí, a měli pocit, že to je důvodem zpoždění stavby. Podle vedoucího stavby Martina Mahlera, ale dělníci dělali, co mohli. Mírné zdržení způsobilo deštivé počasí v době, kdy potřebovali budovat izolace, a asi i květnová tragická nehoda. Na pětatřicetiletého muže z Ukrajiny se převrátilo sedmimetrové bednění, které stavbaři montovali na svažitém břehu řeky. Lékařům se nepodařilo dělníka zachránit, zemřel. Most velmi chyběl i Karviňanům, kteří cestovali třeba jen do Havířova. "Zajížďka sice nebyla dlouhá, ale pro každého, kdo dbá na čisté auto, to bylo utrpení. Museli jsme přes Stonavu, ta je v dolíku a drží se tam šmour ze šachet. Nejhorší to bylo po dešti. Po každé cestě jsem musel auto umýt," líčí Stanislav Navrátil z Karviné. Starý most přes Olši využívali řidiči od roku 1967. Loni v květnu ale jeden z jeho pilířů poškodila velká voda. Ředitelství silnic a dálnic nakonec rozhodlo, že bude rozumnější most strhnout a na jeho místě postavit nový – s jinou konstrukcí, která odolá i velké vodě. Ani jeden pilíř nového mostu o délce 134 metrů už nestojí v řece.
Voda napáchala velké škody
Otevřením karvinské stavby skončily opravy všech velkých mostů poškozených v kraji vodou v květnu 2010. Nové spojnice se dočkali v září i obyvatelé rozdělené Bašky, jejichž původní most z roku 1961 zničila rozvodněná Ostravice. Nový 93 metrů dlouhý most přišel na 92 milionů korun, polovinu zaplatil stát, velkou sumu i pojišťovna a asi 600 tisíc korun dal kraj. "Loni velká voda poškodila 7 mostů jen na silnicích II. a III. třídy, 3 propustky a 17 opěrných zdí či úseků silnic na Karvinsku, Frýdecko-Místecku a Novojičínsku. Napáchala tak škody asi za 300 milionů korun," říká Libor Částka, vedoucí krajského oddělení silničního hospodářství. Předloni poškodila blesková povodeň pouze na Novojičínsku 23 mostů na silnicích II. a III. třídy a 11 opěrných zdí a úseků silnic. Způsobila tak škody za 450 milionů korun.
(Ivana Lesková)
---
Které úseky silnic v kraji považujete kvůli opravám za problematické?
Pište na: redova@mfdnes.cz
---
FAKTA
Další nové mosty v kraji
Baška
Od 1. září spojuje obec nový most přes Ostravici, ten původní z roku 1961 zničila loni povodeň.
Bohumín-Skřečoň
Od 15. září slouží nový silniční most, který je součástí obchvatu města.
Nový Jičín
V říjnu nahradil nový most v části Žilina provizorní lávku, která tam byla od povodní v roce 2009, obnovy se dočkal i vodou stržený most v Bludovicích a do konce listopadu bude hotový i poslední z pěti místních mostů.