Zpravodajství
22.11.2011 - Jízdné ve vlacích zdraží, rychlíků ubude
Zdroj: Právo
Ročník a číslo: 272
Strana: 5
Autor: NOVOTNÝ, Jiří
Cestování vlakem se pasažérům od 11. prosince, kdy začne platit nový jízdní řád, prodraží. České dráhy (ČD) totiž od tohoto data zvýší ceny obyčejného jízdného o pět procent a méně výhodné budou i některé slevy. Navíc si stát u nich objedná o sedm procent méně rychlíků než dosud.
"Celkový rozsah vnitrozemské dálkové vlakové přepravy se ale o tolik nesníží, protože České dráhy budou na své podnikatelské riziko, a tedy bez státních dotací, provozovat více spojů než v letošním jízdním řádu," ujistil včera Právo mluvčí ČD Radek Joklík.
Jak mluvčí upozornil, ministerstvo dopravy dosud s Českými drahami nepodepsalo smlouvu o dálkové vnitrostátní vlakové dopravě na příští rok.
Důvodem růst DPH
"Stát by se tak mělo v nejbližších dnech, a teprve pak budeme moci informovat, kolik přesně rychlíků v ČR ubude," uvedl Joklík. Zdražením jízdného reagují České dráhy na zvýšení daně z přidané hodnoty z dosavadních deseti na čtrnáct procent, které pro příští rok prosadila vládní koalice.
"Obyčejné jízdné tak od 11. prosince stoupne v průměru o pět procent. Při jízdě na vzdálenost 1 až 20 kilometrů zdraží jízdenky o jednu korunu a na delší vzdálenosti z 1,20 na 1,26 Kč na kilometr," informoval Joklík.
Například za cestu z Kolína do Velimi ve druhé vlakové třídě zaplatí cestující sedmnáct místo dosavadních šestnácti korun a z Prahy do Ústí nad Labem pojede za 142 místo 137 Kč.
A méně výhodné budou také některé poskytované slevy.
Například za takzvanou Kilometrickou banku budou lidé nově platit 2100 korun (plus 5 procent), a za roční IN kartu Senior 1090 korun, tedy o desetinu více.
Denně v průměru vyjede 6791 vlaků
"Celkem budeme od 11. prosince denně v průměru vypravovat 6791 vlaků," upřesnil na včerejší tiskové konferenci náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu ČD Antonín Blažek.
Krácení rozsahu dopravy se dotkne například trati mezi Prahou, Příbramí a Českými Budějovicemi, kde bude zrušen poslední večerní spoj z Prahy do Březnice a první ranní spoj v opačném směru.
Výrazná redukce nastane na trati z Prahy do Tanvaldu, kde se v úseku mezi Trutnovem a Tanvaldem omezí počet dálkových vlaků na dva páry spojů ve všední den a čtyři o víkendech. Další omezení potkají tratě mezi Bohumínem a Brnem, Šumperkem a Olomoucí, Brnem a Šumperkem či Brnem a Hodonínem.
Dosavadní rozsah regionální vlakové dopravy však zůstane ve většině krajů přes nedostatek peněz na její úhradu zatím zachován.