Zpravodajství
15.2.2012 - Šest měst v kraji bude moci zakázat vjezd starým autům
Zdroj: Právo
Ročník a číslo: 39
Strana: 10
Autor: Denisa Telaříková
Zakázat vjezd starých (a kouřících) automobilů do městských center v době smogu budou moci už v příštím roce některá města Moravskoslezského kraje. Podle studie proveditelnosti, kterou si nechalo zpracovat ministerstvo životního prostředí, mohou vzniknout nízkoemisní zóny pouze v šesti městech na severu Moravy a Slezska. A to v Opavě, Českém Těšíně, Studénce, Třinci, Orlové a Ostravě. V krajské metropoli však jen v samotném centru, v Porubě a ve Svinově. Studie analyzovala v regionu 16 měst nad 10 tisíc obyvatel.
"Zatím to však půjde jen u těchto šesti měst. Po zprovoznění chybějících dopravních staveb by se mohly nízkoemisní zóny zavést také v Karviné, Bohumíně, Frýdku-Místku a Novém Jičíně. V Havířově a v Krnově to však nepůjde, toto opatření by zde nemělo efekt, také tam chybějí potřebné komunikace," sdělil novinářům ministr životního prostředí Tomáš Chalupa (ODS) při poslední návštěvě Ostravy a Bohumína. Novela zákona umožňující vznik nízkoemisních zón je již na stole a je před schválením. "V účinnost by měla vstoupit letos v září. Nicméně samotný zákaz vjezdu vybraným automobilům do určitých částí měst začne platit až po uplynutí dalších 12 měsíců. Je totiž nutné, aby se s novinkou dostatečně seznámila veřejnost. Nejdříve tedy přestanou auta do některých městských částí jezdit příští rok na podzim," upřesňoval náměstek ministra ŽP Ivo Hlaváč.
"Až se seznámíme s dalšími podrobnostmi ohledně nízkoemisních zón, pak se rozhodneme," reagoval na připravovanou novinku starosta Studénky Ladislav Honusek (Občané pro město).,,Máme informaci o záměru. Vítáme ho, protože se chytáme každé možnosti, jak zlepšit stav ovzduší v našem městě," reagoval zase místostarosta Orlové Radislav Mojžíšek (SNK-ED). "Tuto možnost prodiskutujeme na radě. Je však třeba vzít v potaz, že největší podíl na znečištění ovzduší prachem má v Českém Těšíně železniční doprava, s tou nic neuděláme. Dále kamionová, tu jsme už odsunuli na obchvat, a také průmysl z celého regionu, na který jako samospráva rovněž nemáme vliv. Navíc jsme tranzitní město, přes které míří lidé na hraniční přechod do Polska, mnoho z nich jsou cizinci, kteří se zde neorientují, a zákaz vjezdu v době nadlimitního znečištění ovzduší by situaci ještě komplikoval. Moc si také neumím představit, že my zavedeme nízkoemisní zóny a za řekou v polském Těšíně nebudou. To pak nebude mít žádný smysl," uvedl zase starosta Českého Těšína Vít Slováček (KDU-ČSL).
"Nutně potřebujeme obchvat, čekáme na něj už dvacet let. Nyní nemůžeme nízkoemisní zóny zavést, jelikož nemůžeme zastavit dopravu po jediné důstojné silnici, která protíná centrum města. Pro stavbu obchvatu jsme udělali maximum, nyní je řada na ministerstvu dopravy," řekl primátor Karviné Tomáš Hanzel (ČSSD).
---
Chytáme se každé možnosti, jak zlepšit stav ovzduší v našem městě Radislav Mojžíšek, místostarosta Orlové