Zpravodajství
29.2.2012 - Ve světě nastává boom elektromobilů
Zdroj: Lidové noviny
Ročník a číslo: 51
Strana: 15
Autor: Vladimír Kaláb
PRAHA - Tesla Model X, první elektrický SUV čili terénní vůz pro městský provoz, bude jedním z hitů letošního autosalonu v Ženevě. Své brány otevře autosalon v úterý 6. března pro novináře, ve čtvrtek 8. března pro veřejnost.
Ženevského autosalonu, který spolu s výstavami v Detroitu, Frankfurtu, Paříži a Tokiu patří k pěti nejvýznamnějším exhibicím aut na světě, se letos zúčastní 260 vystavovatelů. Ti si připravili 140 světových a evropských premiér. Již třetím rokem za sebou klade ženevský autosalon důraz na ekologicky přijatelné vozy. Dvacet modelů bude letos vystaveno v Zeleném pavilonu v přírodním Sarasin parku naproti hlavnímu vchodu ženevského autosalonu, dalších třicet vozů s alternativním pohonem bude připraveno k testování vedle Zeleného pavilonu.
Poprvé tu budou k vidění elektromobily Vito E-Cell značky MercedesBenz, Z. O. E. od Renaultu nebo elektromobil Volteis renomovaného francouzského designéra Philippe Starcka. Nissan vystaví model Leaf, který získal titul Auto roku 2011, Opel představí elektromobil Ampera, Ford svůj elektrický Focus sub-90, Citroën elektrické C-Zero a Toyota hybridní Prius Plug-in. Česká firma Tower of Spirit Jana Plisky z Bohumína v Ženevě vystaví model EVC-S čili elektrický vůz Škoda Roomster.
Ve světových premiérách se v Ženevě představí i vozy s ekologickým pohonem na stlačený zemní plyn CNG jako miniauto VW eco up!, Fiat 500 TwinAir turbo, Mercedes-Benz E200 NGT Blue Efficiency, poprvé se ve Švýcarsku ukáže Opel Zafira Tourer 1.6 Turbo CNG ecoFLEX nebo sportovní VW Scirocco R-Cup. Tesla X zmiňovaná v úvodu má stát ve Spojených státech 50 tisíc dolarů. Cena ale bude ještě nižší, protože Obamova vláda poskytuje na každý elektromobil dotaci 7500 dolarů. V předvolební kampani vsadil dosavadní americký prezident na ekologické cítění voličů a jako cíl v dopravě stanovil, že v roce 2015 bude na amerických dálnicích jezdit milion elektromobilů a elektrických hybridů. Kvůli tomu navrhl zvýšit federální dotaci na nákup elektromobilu na 10 tisíc dolarů.
Loni se ve Spojených státech prodalo 20 tisíc elektromobilů, z toho bylo sedm tisíc vozů Chevrolet Volt plug-in. Letos jich chce automobilka General Motors "udat" šestkrát víc. Nejvíce by měly jít na odbyt v Kalifornii, kde tamní vláda přidává k federálnímu příspěvku ještě dalších 15 tisíc dolarů na elektromobil. Dotace je dostupná pro vozidla v podnikových flotilách a s počtem zakoupených aut se snižuje. Nejvyšší 15 tisíc dolarů platí pro první vozidlo, pro druhé je 12 tisíc dolarů, pro dalších 27 vozidel je to deset tisíc dolarů, a takto se dotace snižuje až ke stému vozidlu. Návratnost v případě elektrické dodávky Ford Transit Connect Electric se při nejvyšší dotaci 22 500 dolarů může zkrátit až na 2,5 roku. Cena auta bez dotace je 57 400 dolarů.
Podporu elektromobilů zvyšuje i Velká Británie. dosavadní dotace 5000 liber na osobní elektromobil se nyní rozšiřuje i na nákup užitkových vozů, a to až na 20 % ceny do maximální výše 8000 liber. Vpřípadě užitkového vozu Renault Kangoo Z. E. to znamená cenu 13 592 namísto původních 16 990 liber. Majitel elektromobilu navíc v Londýně ušetří za poplatky za vjezd do centra, parkování, dobíjení i povinné ručení. Největší podporu poskytuje elektromobilům pekingská vláda, ovšem výhradně vozům čínské provenience. Dotace činí 120 tisíc juanů, v přepočtu asi 382 tisíc korun. Odpouští se i daň při nákupu, což cenu sníží o dalších devět procent. Na elektromobily z dovozu je ale uvaleno clo 25 procent a dotace se neposkytují. Podle magazínu Truth About Cars se v Číně připravuje výroba celkem 49 elektromobilů či elektrických aut, například modelů Chevrolet Sail EV či Volkswagen e-Lavida. Do rozvoje elektromobility chce čínská vláda investovat po dobu deseti let 1,5 miliardy dolarů ročně.
V Číně dnes existuje 25 měst, kde je rozvoj elektromobility podporován více než ve zbytku země. Například v Pekingu mají jezdit elektrickými vozy i popeláři a uklízeči. Do roku 2020 chce Čína vybudovat deset milionů dobíjecích stanic. A to i přesto, že dosud se auta na elektrický pohon prodávají špatně včetně elektromobilu e6 čínské automobilky BYD, v níž má podíl i americký miliardář Warren Buffet. Česká vláda, poučená nezvládnutou podporou fotovoltaiky, žádné dotace pro vozy s ekologicky přijatelnými pohony nepřipravuje. Podrobnosti najdete v dnešním speciálu Nový věk automobilů.