14.6.2012 - Žlutí a černozlatí chtějí na koleje. Co na to modří?

Zdroj: Mladá fronta Dnes
Ročník a číslo: 139
Strana: 2
Autor: Jitka Janečková

Dopravci se ucházejí o spoj z Olomouce do Krnova. Kraj zase chce s Českými drahami vyjednat možnost pustit RegioJet či Leo Express i na regionální tratě. A to přesto, že má k železnici uzavřené desetileté dopravní memorandum.

OLOMOUCKÝ KRAJ - Nejen modrá a žlutá, ale i černozlatá barva brzy přibude na paletě vlaků vozících lidi po železnici v kraji. Za pár měsíců vyrazí po Českých drahách a RegioJetu na dálkovou trať mezi Prahou, Olomoucí, Ostravou a Bohumínem i Leo Express. Nemuselo by jít o poslední barevné oživení na kolejích. Dopravci teď usilují o možnost jezdit po trati Olomouc-Krnov-Ostrava. A Olomoucký kraj zvažuje, že soukromníky v budoucnu "pustí" i na několik regionálních tratí. Nejdřív k tomu ale kraj chce mít, s ohledem na desetileté společné memorandum se státem, požehnání Českých drah. Na nedotovanou dálkovou trať mezi Prahou a Ostravou od prosince ke dvou konkurentům přibude Leo Express. "Připravujeme ale i rozjezd vlaků na další trasy. Mezi prvními, na kterých bychom chtěli začít, je trasa Ostrava-Vídeň, která vede i přes Olomoucký kraj," popsal mluvčí Leo Expressu Petr Kopáček.

Soukromníci chtějí vyrazit rovněž na státem "nabízenou" dálkovou trať mezi Olomoucí, Krnovem a Ostravou. "Chystáme se přihlásit do soutěže, kterou na ni vypsalo ministerstvo dopravy," potvrdil Kopáček. Ministerstvo uzavře příjem přihlášek do výběrového řízení 10. července. O týden později se budou "otevírat" obálky. Podklady pro přihlášení do tendru si vyzvedlo 15 zájemců. "Kolik se jich nakonec výběrového řízení zúčastní skutečně, dnes nelze říct," dodal mluvčí ministerstva Martin Novák. Na danou trasu chce stát dalšího dopravce pustit v polovině prosince 2014. Revoluci na kolejích nemá být zdaleka konec. Naopak. Stát chce v budoucnosti postupně "pouštět" konkurenci i na většinu ostatních dálkových tratí. "U regionálních tratí rozhoduje o jejich případném uvolnění pro další dopravce příslušný kraj," upozornil Novák.Olomoucké hejtmanství nechce zůstat pozadu. Byť má desetileté memorandum, které kraje podepsaly se státem za někdejší vlády Jana Fischera.

To sice zajišťuje dotace do regionální dopravy, ovšem komplikuje zavedení konkurence. Koordinátor Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje přesto jedná s Českými drahami o určitém procentu regionálních spojů, na kterých by mohli jezdit i soukromí dopravci. A to ještě před vypršením memoranda v roce 2019. "Momentálně v rámci smlouvy s Českými drahami jednáme, abychom mohli soutěžit o regionální tratě alespoň na části území. Zatím ale nic dohodnuté není," popsal šéf "koordinátora" Jaroslav Tomík. O případné favoritce už má ale jasno. Jde o trať Jeseník - Krnov, která navazuje právě na nyní státem "soutěženou" trasu mezi Olomoucí, Krnovem a Ostravou. "Registrujeme ze strany kraje takovou žádost, ale oficiální jednání na zmíněné téma dosud neproběhlo," dodala regionální mluvčí Českých drah Kateřina Šubová. Přesto už dnes třeba Leo Express i RegioJet potvrzují zájem zúčastnit se v budoucnu některých tendrů na dotované regionální spoje. "Máme určitě zájem i o provozování dopravy v regionech, včetně silného Olomouckého kraje," mínil Kopáček.

"Máme určitě zájem i o provozování dopravy v regionech, včetně Olomouckého kraje." Petr Kopáček, mluvčí Leo Expresu


Počet zhlédnutí: 2 077

Zpět

Moravskoslezský kraj
Těšínské Slezsko
Místní akční skupina bohumínsko

Úřední hodiny

Úřední hodiny pro veřejnost

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00

Podatelna a informační centrum

Po: 7:00 - 17:00
Út: 7:00 - 14:00
St: 7:00 - 17:00
Čt: 7:00 - 14:00
Pá: 7:00 - 13:00

Hlavní pokladna

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:30
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:30
Pá: 8:00 - 11:30

Budova A, číslo dveří A221 (2. NP)
596 092 274

Pokladna - odbor správy domů

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:00
Pá: 8:00 - 11:00

Budova B, číslo dveří B204 (2. NP)
596 092 261

14 °C