18.7.2012 - Oprava dálnice D1. Silničáři chtějí začít v říjnu

Zdroj: Hradecký deník
Ročník a číslo: 166
Strana: 13
Autor: Vílém Janouš

Výběrová komise od včerejška rozhoduje, které firmy se zhostí oprav nejdůležitější dopravní tepny v Česku. O ceně se bude bavit v srpnu

Praha – Kdo bude opravovat prvních pět úseků dálnice D1? To v příštích dnech určí výběrová komise, která se včera začala probírat mnoha kilogramy papírů. O zakázku v hodnotě asi šesti miliard korun se chce utkat třináct společností. Podle předběžných plánů by v ideálním případě první bagry měly na dálnici vyrazit už 5. října. Mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Nina Ledvinová uvedla, že komise včera otevírala obálky s žádostmi o posouzení, zda firmy budou vůbec schopny se prací zhostit. V tom bude komise pokračovat i dnes.

"Posouzení může trvat několik dnů, ale i více než týden. Následně mohou být někteří zájemci vyřazeni a poběží lhůta pro podání námitek," přiblížila proces mluvčí. Další kolo soutěže bude v srpnu, kdy už přijdou na řadu cenové nabídky. Vládní zmocněnec pro dálnici D1 Jiří Švorc se domnívá, že teoreticky je možné, aby práce začaly už v říjnu. Muselo by se však historicky rychle uzavřít výběrové řízení, proti němuž nebude mít nikdo námitky. "To je ideální stav. Může ovšem nastat situace zcela opačná. V tomto případě časový scénář popsat neumím, protože lhůty a rozhodnutí předjímat nelze," v rozhovoru pro Deník říká Jiří Švorc.

  • Zahájení se tedy může protáhnout o další měsíce?

Když nezačneme letos v říjnu, tak přes zimu lze začít jen s nějakými přípravnými pracemi mimo vlastní těleso dálnice. Musí být totiž zachována zimní údržba.

  • Který z pěti úseků se začne opravovat jako první?

V tuto chvíli máme tři právoplatná stavební povolení. Čtvrté a páté brzy nabude právní moci, protože tam už není žádných "nepřátel". Teď záleží na tom, jestli v jednotlivých úsecích proběhnou nějaká odvolání během výběrového řízení. V ideálním případě v říjnu zahájíme práce na čtyřech úsecích.

  • Na jakých úsecích bude rekonstrukce nejsložitější?

Z technického pohledu v úsecích, kde jsou velké mosty. Máme tam most u Chocerad přes Sázavu, most ve Velkém Meziříčí a mosty přes Želivku. Všechny bude třeba rozšířit. Samostatná kapitola je pak most přes potok Šmejkalka u Mirošovic. To asi bude nejsložitější částí celého projektu. Nebude možné most rekonstruovat za provozu, takže přes údolí bude zřejmě nutné vybudovat přemostění a část dopravy převést na provizorní konstrukci. Tady bude potřeba převést asi 50 tisíc vozidel denně.

  • Není to tak dávno, co se objevily případy vad na dálnicích, třeba zvlnění na D47. Bude rekonstrukce D1 podléhat nějakému přísnějšímu dohledu, aby se takové závady neobjevily?

To jsou naprosto neporovnatelné kauzy. Dálnice D47 byla velkou školou jak pro ŘSD, tak pro řadu zhotovitelů. Byla budována na velmi složitém území, takže se tam nakumulovala celá řada problémů. Dálnice D1 se nebude výškově ani směrově měnit, a žádné problémy s podložím neočekáváme. Ale na dálnici bude nezávislý dohled a naše mobilní laboratoře, které budou přímo na staveništi. Je­li něco pozitivního na příběhu D47, tak je to mnoho poznatků, které je potřeba uplatnit při takovýchto stavbách.

  • Také se mluví o předražování českých dálnic. Bude se přísně dohlížet i na cenu?

Soutěž byla vypsána jako otevřené výběrové řízení, do něhož se přihlásilo více než deset účastníků. Z toho lze usuzovat, že prakticky všechny firmy, které na českém trhu působí, se do soutěže přihlásily a lze očekávat skutečné konkurenční prostředí. To by cenu mělo stlačit tam,kam až to jde. Je tu velká poptávka po práci, protože žádné velké infrastrukturní stavby nebyly za dva roky zahájeny. V době dostatku práce je cena výrazně vyšší, ale odhady firem na cenu rekonstrukce D1 uvádějí, že bude výrazně nižší než v minulosti.

  • Oprava celé dálnice by měla stát téměř 24 miliard.

To je projektová cena. Očekáváme, že se dostaneme výrazně níže.

---

CO ČEKÁ NEJVĚTŠÍ ČESKOU AUTOSTRÁDU

trasa D1: Praha - Brno - Vyškov - Hulín - Přerov - Lipník nad Bečvou - Bělotín - Ostrava - Polsko

PLÁNOVANÉ UZAVÍRKY

  • předpokládaný začátek modernizace: 5. říjen 2012
  • předpokládaný konec: 2014-2015
  • celkový počet etap: 5 úseků
  • odhadované náklady spojené s modernizací: 23,6 miliardy Kč


CO JE NA DÁLNICI SPATNÉ

  • Na řadě míst jsou rozmístěny značky omezující rychlost kvůli nerovnostem či prasklinám.
  • Přetíženost dopravy.
  • Na většině trasy jsou pouze dva jízdní pruhy v každém směru.
  • Prudká stoupání obtížně zvladatelná pro kamiony (Střechov, Veselka, Naháč atd.) i
  • Vyjeté koleje od těžké dopravy.
  • V havarijním stavu jsou mostní a inženýrské objekty.
  • Zastaralé cementobetonové desky mezi 50. a 160. km přesahují až o 10 let životnost.
  • Na některých místech jsou uzavřeny části stoupacích pruhů.


HISTORIE

  • 1935 - První návrh výstavby dálnice napříč Československem pod názvem Národní silnice Plzeň-Košice. Zamýšlená trasa vedla mimo Prahu i Brno. S návrhem přichází i zlínský průmyslník J. A. Baťa.
  • 1939 - Začíná výstavba dálnice D1. O tři roky později nacisté stavbu přerušují, rozestavěno je 73 km.
  • 1945 - Stavba pokračuje, po únoru 1948 je znovu přerušena, tentokrát komunisty.
  • 1967 - Budování dálnice D1 je v plném proudu.
  • 1971 - 12. července se otevírá první úsek dálnice z Prahy do Mirošovic, který měří 21 km.
  • 1980 - 8. listopadu je zprovozněn souvislý úsek z Prahy do Brna.
  • 2007 - V listopadu je otevřen průtah Ostravou, od Rudné ulice do Bohumína.
  • 2009 - Dálnice je dovedena až do Lipníka nad Bečvou.


ZDROJ: EURORA, POLICIE ČR, CESKEDALNICE. CZ, ŘSD, WIKIPEDIA


Počet zhlédnutí: 2 699

Zpět

Moravskoslezský kraj
Těšínské Slezsko
Místní akční skupina bohumínsko

Úřední hodiny

Úřední hodiny pro veřejnost

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00

Podatelna a informační centrum

Po: 7:00 - 17:00
Út: 7:00 - 14:00
St: 7:00 - 17:00
Čt: 7:00 - 14:00
Pá: 7:00 - 13:00

Hlavní pokladna

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:30
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:30
Pá: 8:00 - 11:30

Budova A, číslo dveří A221 (2. NP)
596 092 274

Pokladna - odbor správy domů

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:00
Pá: 8:00 - 11:00

Budova B, číslo dveří B204 (2. NP)
596 092 261

11 °C