Zpravodajství
4.8.2012 - Boj o expres Hutník pokračuje
Zdroj: Frýdecko-místecký a Třinecký deník
Ročník a číslo: 181
Strana: 1
Autor: Marek Cholewa, Libor Běčák
O novém jízdním řádu ještě není definitivně rozhodnuto, ale čas na jednání se krátí.
Třinec – České dráhy kvůli úsporám zvažují zkrácení trasy expresu Hutník, který je jediným každodenním přímým spojem ČD mezi Třincem a Prahou. Změna může nastat v prosinci, v hutnickém městě si však zatím nic takového nepřipouštějí. "Do věci se vložila také třinecká starostka Věra Palkovská, která oslovila dopisem ministra dopravy, požádala ho o podporu pro vedení vlaku Ex 154/155 Hutník v novém jízdním řádu a vysvětlila důvody potřebnosti tohoto vlaku pro náš region," řekla redakci mluvčí radnice Šárka Szlaurová. Dodala, že Věra Palkovská oslovila i náměstka ministra, ale dosud z ministerstva dopravy neobdržela žádnou písemnou odpověď. "V dopise rovněž požádala o osobní schůzku na ministerstvu," konstatovala Šárka Szlaurová. A připomněla, že uvedený vlak je významným dopravním spojením mezi regionem a Prahou a večer zpět. Vlak je využíván nejen Třinečany, ale i lidmi z celého Jablunkovska, což je zhruba 50 tisíc obyvatel, a to ke služebním i osobním cestám do Prahy.
"Pokud pomineme možnost cestování ve 2.30 hodin z Třince vlakem R 442 s příjezdem do Prahy v přibližně 7.35 hodin, není odsud žádné vhodné spojení do hlavního města, aniž by cestující musel několikrát přestupovat," říká Šárka Szlaurová. S ministrem dopravy chce o věci brzy mluvit i jablunkovský senátor Petr Gawlas. Podle něj jde o "překvapivé a nečekané" rozhodnutí. "Expres Hutník by měl od 9. prosince vyjíždět až z Bohumína. Zatímco zrušení spojů Pendolino do Třince a na Slovensko se ještě dá s ohledem na značnou nevytíženost těchto nákladných vlakových souprav pochopit, omezení expresu Hutník, který problém s nacházením pravidelných cestujících nikdy neměl a z důvodu nevyhovujícího silničního spojení regionu s hlavním městem ani do budoucna mít nebude, je nanejvýš zarážející a neakceptovatelné," tvrdí senátor.
Rozhodnutí padne nejpozději v září
Ministrovi dopravy prý chce na jednání připomenout, že "koleje nekončí v Ostravě, ale v Mostech u Jablunkova", a že i zde žijí lidé, kteří pravidelné spojení se zbytkem republiky potřebují a vyžadují. Podle mluvčí Českých drah Kateřiny Šubové o novém jízdním řádu ještě není definitivně rozhodnuto. "Pokud ministerstvo spoj objedná, bude veden jako dosud z Třince," řekla. Mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák konstatoval, že definitivní uzávěrka vlakového jízdního řádu bývá na přelomu srpna a září. "Do té doby je možnost vyjednávat," pravil. Ministerstvo si je prý vědomo významu expresu Hutník pro Třinecko, a proto se ještě povedou jednání, zda tento úsek zahrnout do objednávky státu, či nikoliv.