Zpravodajství
23.8.2012 - Nové zástavky musí posoudit studie
Zdroj: Přerovský deník
Ročník a číslo: 197
Strana: 3
Autor: Tomáš Krejčiřík
O tom, zda budou lidé z Předmostí a Dluhonic dojíždět vlakem, bude jasno na podzim
Přerov - Dočkají se obyvatelé Předmostí a Dluhonic stavby vlakových zastávek, které jim usnadní cestování? O tom rozhodne studie proveditelnosti, která bude zpracována do 15. října. Do té doby by se mělo projednat i navrhované propojení cyklostezky mezi ulicemi Velká Dlážka a Hranická. Navrhovatelé zastávek již také začali jednat s třemi železničními dopravci. Pokud výsledky studie o budoucím využití zastávek dopadnou dobře, rozhodne se o případném zařazení jejich stavby do další etapy rekonstrukce přerovského železničního uzlu. "Studii zpracovává pro Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) projektová firma z Olomouce. Pro realizaci druhé stavby rekonstrukce přerovské železniční stanice je souběžně zpracována varianta bez těchto zastávek i s nimi," uvedl vedoucí oddělení koncepce a rozvoje města Přerova František Zlámal.
Pro studii budou sloužit i podklady Českého statistického úřadu, zejména údaje o dojížďce obyvatel. Podle názorů pracovní skupiny je v současné době ideální příležitost tyto zastávky i cyklistické propojení zbudovat. S další etapou rekonstrukce přerovského nádraží semátotiž začít v roce 2015. O myšlence zřízení zastávek se hovoří řadu let jako o způsobu, jak lépe zapojit Předmostí a Dluhonice do krajského integrovaného dopravního systému a propojit tak vlakovou, autobusovou a cyklistickou dopravu v těchto částech města. "V současné době se daří dotovat projekty, které podporují jinou než automobilovou dopravu," řekla předsedkyně pracovní skupiny a přerovská zastupitelka Helena Netopilová.
Ve hře je více variant zastávek
V návrhu projektu, který sestavili architekt Jan Horký a projektant Tomáš Tužín, se počítá s několika variantami zřízení zastávek v Předmostí a v Dluhonicích. "Zastávka v Předmostí může obsluhovat dvě nebo čtyři koleje. Pokud by byla zřízena nástupiště u všech čtyř kolejí, tak by na nich mohly zastavovat i vlaky na trase Praha - Bohumín," řekl přerovský architekt Jan Horký. V místě, kde se počítá s umístěním zastávky u Dluhonic, tedy v blízkosti železničního přejezdu, by mohla v budoucnu vést i dálnice. Tím pádem by bylo nutné umístění dálničního nadjezdu a železniční zastávky vzájemně zkoordinovat. "Ze studie proveditelnosti vyplyne i případná změna územního rozhodnutí. Pokud by se zastávky realizovaly v navrhovaném místě, tak by muselo dojít i ke stavbě případného mimoúrovňovému křížení v Dluhonicích, což by znamenalo, že by stavba šla i přes pozemky, které nevlastní dráha," dodal František Zlámal.
Jedná se s ČD, Regiojetem i Leo Expressem
Pracovní skupina rovněž začíná jednat s železničními dopravci, kteří by o využívání zastávek mohli mít také zájem. Kromě Českých drah bude jednat také s firmami Regiojet a Leo Express. "Zřízení zastávky v Předmostí by místním obyvatelům usnadnilo dojíždění za prací směrem na Hranice a snížilo by nárůst automobilové dopravy v oblasti," dodala zastupitelka Helena Netopilová s tím, že obdobně by mohli obyvatelé Předmostí využívat i zastávku Dluhonice pro dojíždění do Olomouce. Zde by navíc navrhované zastávky mohli využívat i zaměstnanci chemičky a dalších podniků sídlících v přilehlém areálu.
Stavební práce na železnici by také mohly umožnit rozšíření podjezdu a propojení cyklostezky z přerovské ulice Velká Dlážka na Hranickou ulici, která slouží jako mezinárodní trasa do rozsáhlého území Tršické pahorkatiny a dále směrem na Olomouc. Nové zastávky by mohli využívat například návštěvníci připravovaného projektu Mamutov v Předmostí, zaměstnanci továrny Olympus či zákazníci místních supermarketů. "Intenzivní využití zastávek lze očekávat při vytvoření vhodné vazby na městskou a příměstskou dopravu, která by mohla nové zastávky zpřístupnit obyvatelům ze vzdálenějších částí města, kterými jsou Vinary, Čekyně, Tenčice, Lýsky nebo Žeravice," uvádí důvodová zpráva k navrhovanému zřízení zastávek.