Zpravodajství
24.9.2012 - Zákaz čmoudících aut v době smogu? Města říkají ne
Zdroj: Mladá fronta Dnes
Ročník a číslo: 224
Strana: 1
Autor: Žaneta Motlová
Během zimy dýchají i desetinásobné množství polétavého prachu, než povoluje zákon. Jeho velkým zdrojem v některých z nich je i doprava. Přesto města v kraji nechtějí ve smogových obdobích zakázat vjezd neekologických aut.
OSTRAVA Šestnáct měst v kraji nechalo ministerstvo životního prostředí prověřit dopravními experty. Ti u šesti z nich mají jasno. Téměř okamžitě by mohla vyhlásit nízkoemisní zónu a za smogu zakázat vjezd aut s vysokými emisemi. Vybraná města o tom však ani teď, když zákon o ochraně ovzduší, který vyhlášení zón upravuje, začal platit, neuvažují.
"Omezení dopravy by nemělo efekt. Problém bychom jen vytlačili do jiných ulic, které jsou i teď přetížené. Navíc studie navrhuje jako nízkoemisní zónu skoro půlku Opavy včetně kateřinského sídliště. Lidé, kteří tam bydlí, by stejně měli právo jet i se starším autem," komentoval náměstek primátora Opavy Dalibor Halátek. Dodal, že radnice určitě na nízkoemisní zónu nepřistoupí, dokud nebudou všechny obchvaty. Právě Opava hustou dopravou trpí, studie ukazují, že je vedle lokálních topenišť velmi významným zdrojem emisí. Ještě výrazněji je však vliv dopravy v Ostravě-Porubě. Ani představitelé Ostravy však řešení v nízkoemisních zónách nevidí.
"Nemáme dostatečnou infrastrukturu, chybí objízdné trasy. Otázkou také je, jaký má význam řešit až následek, a ne příčinu. Když se v době inverze celá pánev zadekluje smogem, je jakékoliv opatření zbytečné," míní náměstek ostravské radnice pro životní prostředí Dalibor Madej. Jedinou cestou je podle něj snižovat vliv jednotlivých zdrojů a dobudovat infrastrukturu. "Už by měla například stát prodloužená Rudná, která by ulevila Porubě," doplnil.
Na chybějící obchvat poukazuje i Třinec. "Tlačíme na jeho stavbu," říká starostka Věra Palkovská. Upozorňuje, že navíc přímo v centru města stojí Třinecké železárny, kam dopravní obsluha jezdit musí. "Dojíždějí tam i lidé. Nemáme odstavné plochy a nevíme, jak jinak by tam lidé jezdili," sdělila starostka. Například v Orlové argumentují i tím, že tranzitní doprava ve městě nepřesahuje pět procent. A místní by zónu stejně mohli používat v jakémkoliv autě.
Podle vypracované studie vyhlášení zón v Ostravě, Opavě, Třinci, Českém Těšíně, Orlové a Studénce možné je. Naopak třeba FrýdekMístek, Karvinou, Bohumín či Nový Jičín odborníci právě kvůli chybějící infrastruktuře vyloučili. "Městům by to mohlo částečně ulevit," míní ministr životního prostředí Tomáš Chalupa. Jeho tým předpokládá, že by zóny nevytlačily dopravu jinam, ale mohly by dostat víc lidí do tramvají, autobusů a trolejbusů. "Oprava Svinovských mostů v Ostravě nám ukázala, že lidé, pokud jim v cestě stojí nějaká komplikace, raději využijí MHD. Naopak MHD zdarma v době smogu je nelákalo," komentoval již dříve šéf pracovní skupiny pro lepší ovzduší v kraji Lukáš Ženatý.
Obyvatelé měst jsou k zónám zdrženliví. "Lidé z ulic, kam by se doprava při vyhlášení zóny odklonila, by byli chudáci. Potřebujeme obchvat," tvrdí Anna Gebauerová u Opavy. Ostravané by dali přednost řešení otázky velkých zdrojů. "Špatné to má Ostrava, Karvinsko. To není náhoda. Průmysl má obrovský vliv," řekl Petr Málek z Ostravy.
Podle Jiřího Bílka z ostravského Zdravotního ústavu může zavedení nízkoemisních zón smog zmírnit. "Ve světě jsou velké metropole, které tím vyřešily svůj problém. Záleží na konkrétním místě, ale třeba v Opavě nebo v Porubě to může udělat hodně," míní Bílek. Také však zdůrazňuje, že u nás by zatím tento systém fungoval obtížně. "Nemáme systém záchytných parkovišť a náhradní dopravy. Lidé u nás také nejsou zvyklí na kraji města odstavit auto a jet MHD."
---
"Problém bychom jen vytlačili do jiných ulic, které jsou i teď přetížené." Dalibor Halátek nám. primátora Opava
FAKTA Co škodí ve městech Ostrava-centrum doprava, průmysl a domkaři Ostrava-Poruba dominuje doprava Opava doprava a lokální topeniště Český Těšín vliv Polska a železáren, doprava Třinec jednoznačný vliv průmyslu Orlová mix zdrojů, významným je doprava Studénka doprava, domkaři, průmysl
Mutace - Mladá fronta DNES - Moravskoslezský kraj