Zpravodajství
30.10.2012 - Vzdělávání je i pro seniory
Zdroj: Lidové noviny
Ročník a číslo: 254
Strana: 20
Autor: Růžena Dvořáčková
Současní studenti jsou líní, bez většího zájmu o studijní obor, který si vybrali. Povinnosti plní tak, aby prošli, vymizela soutěživost, vládnou povrchnost a Wikipedie. Nářky učitelů vyjadřující jejich touhy po ideálním studentovi existují, co existuje vzdělávání samo. Existují však studenti, jejichž motivace je srovnatelná s motivací například vrcholových sportovců. Mám na mysli studenty celoživotního vzdělávání, konkrétně studenty univerzit třetího věku. Tito přicházejí za vzděláním dobrovolně, rádi, s vlastními prostředky. Nemusí, a přesto investují peníze i čas. Vstupují do konkurenčního prostředí svých vrstevníků, z nichž mnozí zastávali vysoké pracovní či společenské funkce. Odlišné životní zkušenosti dodávají komunitě a vzdělávání další kvalitu. Student takto vybavený se nebojí diskuse, kontroverze, odlišných způsobů myšlení, vnímání.
Učitel má před sebou konečně studenta, který je vzdělávání otevřený, připravený plnit úkoly, diskutovat. Tento student "má již málo času a chce dělat věci, které pro něj mají smysl a něco mu dávají", jak často uvádí, a proto vyžaduje maximum. Maximum od učitele, maximum od sebe. Úkoly, které plní, chce mít hodnoceny. Své myšlenky a zdroje sdílí. A ptá se. Filozofuje. Učitel má konečně studenta, po kterém verbálně tolik touží. Není snadné přednášet lidem s bohatými životními zkušenostmi. Je otázkou, zda se učitel setká po pedagogickém nezdaru s tolerancí, danou jejich zkušeností, nebo naopak s kritikou a vysokou mírou nespokojeností. Varianta druhá převažuje. Studenti dovedou být ve svém hodnocení tvrdí. Mohou si to dovolit. Stop úvodním nářkům. Nalezli jsme ideálního studenta, nalezli jsme ideálního učitele. V univerzitách třetího věku, které jsou populární v celé Evropě, nacházíme hledané ideální studenty.
A musíme zdůraznit, že hodnota tohoto typu vzdělávání nespočívá pouze ve vzdělávání samotném, ale i aspektu sociálním. Vzdělání nabízí plnění pragmatických cílů, ale i péči o duši. Žádané je zejména vzdělávání v oblasti počítačů, cizích jazyků, zdravého životního stylu, práva, umění. Studenti vysoce hodnotí možnosti setkání s lidmi podobného ladění, sdílení nových informací, rozšíření společenského života, dosažení vyšší kvality života. Nejednou jsme si tyto zkušenosti potvrdili, neboť pro více než dvě stě zájemců z Bohumína, Hlučína či Dvora Králové Vysoká škola podnikání vzdělávání zorganizovala a umožnila. Poskytovatelé mohou být potěšeni: vždyť univerzity třetího věku naplňují představu zakladatelů prvních univerzit jako společenství učitelů a žáků s cílem poctivého poznání veškerenstva bez nároku na úplnost, neboť lidské poznání nespočívá v cíli, ale v cestě za ním.
---
Učitel má konečně studenta, po kterém verbálně tolik touží. Není ale vůbec snadné přednášet lidem s bohatými životními zkušenostmi.