21.11.2012 - Z vlaku ven vpravo. Po 140 letech

Zdroj: Mladá fronta Dnes
Ročník a číslo: 272
Strana: 3
Autor: Martin Vokáč

PŘEROV - Správa železniční dopravní cesty spustila informační kampaň, která má upozornit cestující na změnu, která po 140 letech změní český kolejový provoz na kompletně pravostranný. Poslední levostrannou tratí bude až do 9. prosince koridor Břeclav–Bohumín. Jednu z největších provozních změn v historii české železnice pocítí výrazně i množství cestujících. Od 9. prosince letošního roku končí levostranný provoz na koridorové trati mezi Břeclaví a Bohumínem, která patří mezi hlavní železniční tepny v Česku. Vlaky budou, stejně jako v celé zemi, jezdit po pravé straně. Důvodem změny je sjednocení pravidel evropské železniční sítě.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) proto spouští kampaň, která má zejména pravidelné cestující varovat, že budou nově nastupovat a vystupovat z jiné strany nástupiště, než byli doposud zvyklí. "Letáky se objeví v dotčených stanicích ve stojanech, publikovat je budeme také v regionálním tisku," řekl Pavel Tesař ze SŽDC. Měnit se bude také hlášení ve stanicích a přelepení či výměna čeká i směrové cedule. Pro železniční nadšence a sběratele známek připravila u příležitosti konce levostranného provozu SŽDC unikátní poštovní razítka, která bude Česká pošta ve dnech 6., 7. a 8. prosince 2012 používat na nádražních poštách v Břeclavi a Bohumíně.

Informovat o tom, že vlaky pojedou po jiné koleji, hodlají i České dráhy. "Od listopadu budeme na tuto skutečnost upozorňovat lidi při nákupu jízdenky na pokladně," uvedl již v červnu mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Upozornění se má na jízdenky i tisknout. Dosud dochází ke zvláštní situaci, kdy například vlak z Prahy do Ostravy jede až k Přerovu po pravé straně, ale dál už po levé. Vlaky jezdí po levé straně na trati z Břeclavi do Bohumína přezdívané Ferdinandka od roku 1872.

---

FAKTA

Proč se jezdilo vlevo? Tak to je záhada Důvody, proč se levostranný provoz na některých tratích v minulosti zaváděl, jsou dosud neznámé. "Je to záhada železniční historie. Hlavní roli zřejmě hrála inspirace v zahraničí. V českých zemích přitom od roku 1851 platil zákon, který nařizoval pravostranný provoz," říká historik Pavel Schreier. Po pravé koleji se proto původně několik let jezdilo i na trati z Břeclavi přes Přerov do Bohumína, v roce 1872 se tady však rozhodlo o převedení provozu doleva.


Počet zhlédnutí: 1 936

Zpět

Moravskoslezský kraj
Těšínské Slezsko
Místní akční skupina bohumínsko

Úřední hodiny

Úřední hodiny pro veřejnost

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00

Podatelna a informační centrum

Po: 7:00 - 17:00
Út: 7:00 - 14:00
St: 7:00 - 17:00
Čt: 7:00 - 14:00
Pá: 7:00 - 13:00

Hlavní pokladna

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:30
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:30
Pá: 8:00 - 11:30

Budova A, číslo dveří A221 (2. NP)
596 092 274

Pokladna - odbor správy domů

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:00
Pá: 8:00 - 11:00

Budova B, číslo dveří B204 (2. NP)
596 092 261

14 °C