Zpravodajství
30.11.2012 - Hranicko na starých fotografiích
Zdroj: Hranický deník
Ročník a číslo: 48
Strana: 8
Autor: redakce
SEVERNÍ DRÁHA CÍSAŘE FERDINANDA - V roce 1836 byla zahájena výstavba jednokolejné železniční trati, která měla spojit Vídeň s Haličí, tvořící severovýchodní část rakouské monarchie. Pro realizaci projektu byla vytvořena akciová společnost Kaiser Ferdinands Nordbahn, která trať vlastnila až do roku 1906. Dne 7. července 1839 přijel první vlak do Brna, 1. září 1841 do Přerova, 17. října 1841 do Olomouce a 15. srpna 1842 do Lipníku nad Bečvou. Poté byla výstavba kvůli nedostatku financí přerušena a obnovena byla až v květnu 1844. V sobotu 1. května 1847 byl zprovozněn úsek Lipník – Bohumín. Od tohoto dne pak už probíhala Hranicemi pravidelná železniční doprava. Celý železniční most je tvořen trojicí viaduktů o délce 430 metrů. Pravidelný provoz zde probíhal od roku 1873. Budování třetího hranického viaduktu probíhalo v letech 1916–1918. S koncem první světové války byla stavba přerušena a zakonzervována. Obnovení prací přineslo až očekávání další války – od května 1936 do června 1937 byl dobudován viadukt o 30 obloucích s betonovými klenbami. V roce 1959 byla trať elektrifikována.