Zpravodajství
1.12.2012 - Dálnice do Polska zatím kamiony nepustí
Zdroj: Mladá fronta Dnes
Ročník a číslo: 281
Strana: 2
Autor: Darek Štalmach
Citovaný: Petr Vícha (starosta Bohumína)
Řidiči se po mnoha letech čekání dočkali otevření posledního úseku dálnice D47 mezi Bohumínem a Polskem. Zatím mohou na dálnici pouze osobní automobily a vozidla do 3,5 tuny, nákladní auta zatím na poslední úsek vjet nesmí. Jejich řidiči budou muset počkat, až se v Polsku dostaví poslední chybějící most.
BOHUMÍN - Stavět egyptští faraoni pyramidy tempem, jakým rostla dálnice D47 v Moravskoslezském kraji, měla by Chufuova pyramida dodnes položené pravděpodobně jen základy. "Trvalo to dlouhých osmnáct let, než se podařilo dálnici dokončit. Doufám, že bude sloužit podstatně déle," řekl při včerejším slavnostním zahájení provozu posledního úseku dálnice D47 na území Moravskoslezského kraje starosta Bohumína Petr Vícha. Dálnice v kraji je totiž od včerejška konečně dostavěna a mohou na ni řidiči. Ale ne všichni. "Kvůli nedostavěnému mostu na polské straně je provoz dálnice prozatím omezen pro vozidla do 3,5 tuny. Řidiči kamionů zatím musí volit tradiční trasy," přiblížila mluvčí ŘSD Nina Ledvinová omezení, které nově otevřený úsek dálnice přináší.
Ve Frýdku-Místku si lidé ještě počkají
Očekávaný efekt, odvedení mezinárodní kamionové dopravy ze silnic nižších tříd, tak zatím dálnice nepřinese. Počkat si budou muset hlavně obyvatelé Frýdku-Místku, kterým v současnosti projíždí tisíce kamionů denně. Kamiony a nákladní automobily totiž zatím volí snadnější cestu přes Český Těšín, kde na čtyřproudou silnici navazuje obdobná na polské straně. Při cestě do Bohumína by je za hraničním přechodem v Chotěbuzi čekaly jen úzké místní silnice, zajížďka přes Český Těšín je pro ně proto výhodnější. Obyvatelé Frýdku-Místku by si mohli oddychnout ve druhé čtvrtině příštího roku. "Polská strana se snaží o to, aby byl scházející most uveden do provozu ve druhém kvartálu, pak už by měla být dálnice otevřena pro všechny typy automobilů," dodala Nina Ledvinová.
Zatím polská část autostrády A1 končí nedaleko obce Swierklany-Gorzyczki, kde se problematický most staví. Chybějící úsek nahrazuje zhruba desetikilometrová objížďka, která navazuje na další úseky polské dálnice. Propojení dálnice s polskou silniční sítí tak zatím pomůže hlavně běžným řidičům. Doba jízdy by se měla výrazně snížit například pro ty, kteří využívají služeb mezinárodního letiště v Katovicích. Pro lidi z kraje se díky propojení obou dálnic nabízí i snadnější cesta například do Berlína či do Varšavy. V budoucnosti, po dokončení celé autostrády A1 na polském území, pak získají také rychlou spojnici s polskými přístavy na břehu Baltu, Gdaňskem a Štětínem.
FAKTA
Do Polska s omezením
- Zatím je nový úsek otevřen jen pro osobní auta do 3,5 tuny kvůli objížďce na polské straně.
- Nákladní vozy budou muset jezdit tak jako dosud například přes hraniční přechod v Těšíně nebo v Bohumíně-Chalupkách.
- Stavba otevíraného úseku o délce 6 113 metrů stála české daňové poplatníky podle ŘSD dvě miliardy a 675 milionů korun.
Trvalo osmnáct let, než se podařilo dálnici » dokončit. Doufám, že bude sloužit déle.