Zpravodajství
3.12.2012 - Další zpoždění Leo Express. Vyjede poloviční
Zdroj: Mladá fronta Dnes
Ročník a číslo: 282
Strana: 5
Autor: Jan Sůra
PRAHA - Soukromý železniční dopravce Leo Express nestihne od neděle vyjet na trať mezi Prahou a Ostravou v takovém rozsahu, jak si doposud představoval. Necelý týden před startem nového jízdního řádu dnes firma oficiálně oznámí nepříjemnou zprávu, že od neděle bude jezdit pouze v polovičním rozsahu namísto původního plánu. Informaci MF DNES potvrdily dva na sobě nezávislé zdroje, firma zatím problém se startem nechce oficiálně komentovat. "Detaily o našem provozu oznámíme v pondělí na tiskové konferenci," řekl mluvčí Petr Kopáček. Leo Express jezdí zatím mezi Prahou a Bohumínem dvakrát denně každým směrem, od této neděle s platností nového jízdního řádu měla firma jezdit osmkrát denně. Místo osmi vlaků však vyrazí jen čtyři.
Za zpoždění může technika
Podle informací MF DNES jsou důvodem zpoždění technické problémy s některými jednotkami Stadler Flirt. Nejde o zásadní potíže, ale mohly by výrazně ovlivnit první dojmy cestujících na ostře konkurenční trase. Pro dopravce, který všechny své vlaky nazval Švýcarská kvalita, by tak i drobné technické problémy mohly znamenat velký zářez do pověsti i rozhodování zákazníků, s kým na trati pojedou. Jde například o závady s topením, toaletami nebo připojením k internetu. Dosud jsou v provozu navíc jen první dvě jednotky, další tři firma ještě víceméně v ostrém provozu neozkoušela. Leo Express se proto rozhodl neriskovat a raději si ještě nové vlaky zkoušet a odložit start úplného provozu. Leo Express tak dosud stále nabízí v rezervačním systému jízdenky jen do této soboty, od neděle žádné. Do prodeje by další termíny měly jít od dnešního dne.
Reakce zákazníků na diskusních fórech a sociálních sítích nejsou zatím po zkušebním provozu příliš příznivé, často se mluví například o nedostatečném prostoru na nohy u některých sedaček, nepříliš dobře fungujícím internetovém připojení nebo nemožnosti rezervace na předvánoční termíny. Řada diskutujících pak přirovnává jednotky spíše k tramvaji. Příchod třetího dopravce na lukrativní trasu však znamená další tlak na cenu i kvalitu služeb. Leo Express začíná s cenami jízdenek na 137 korunách. Firma už má prakticky všechna potřebná povolení od drážního úřadu, aby mohla vyjet do plného provozu. Právě na nich ztroskotal první plán na vyjetí na začátek listopadu, dopravce nakonec na koleje s lidmi vyjel až o týden později, než byl původní plán.
Zpoždění náběhu plného provozu by nemělo být dlouhé, ale jen v řádu několika dní. I tak se firmě řádně prodraží: podle podmínek Správy železniční dopravní cesty musí dopravce za objednanou kapacitu na trati zaplatit, i když na ni vůbec nevyjede. Firma se navíc ochuzuje o tržby z jednoho z nejsilnějších období v roce, dopravci mají tradičně před svátky vyprodané vlaky. České dráhy i RegioJet už lístky na cesty před svátky mají v prodeji a v některých případech jsou už teď vlaky vyprodané.