Zpravodajství
7.12.2012 - Cestující na železnici žádné změny nečekají
Zdroj: Právo
Ročník a číslo: 286
Strana: 10
Autor: Petr Marek
Osobní železniční doprava v Olomouckém kraji bude mít stejný rozsah jako letos. Regionální vlaky ujedou v roce 2013 necelých 5,83 miliónu vlakových kilometrů.
České dráhy (ČD) vypraví v rámci kraje v pracovní dny průměrně 570 osobních a spěšných vlaků, o víkendech pak v průměru 466. Vyžádá si to celkovou dotaci 600 miliónů korun.
"Minimálně 390 miliónů by měl poskytnout Olomoucký kraj, samozřejmě za předpokladu, že to schválí krajské zastupitelstvo, zbytek stát," řekl k tomu ředitel Koordinátora Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje Jaroslav Tomík. Největší změny na jednotlivých tratích, s nimiž počítá nový jízdní řád platný od letošního 9. prosince, se podle něj budou týkat Jesenicka.
"Stát přestane dotovat rychlíky z Jeseníku do Ostravy. Tyto vlaky, které nově budou jezdit jako spěšné, zafinancuje Olomoucký kraj. Kvůli tomu ale mezi Jeseníkem a Krnovem nebudou jezdit osobní vlaky a také vybrané vlaky z Jeseníku do Mikulovic a Zlatých Hor. Nově naopak budou jezdit mezi Mikulovicemi a Zlatými Horami čtyři páry vlaků ve víkendovém provozu. Stát nás to bude zhruba o pět miliónů korun víc, než jsme předpokládali. Vyřešíme to kompenzací ztráty a tím, že na tuto trať přesuneme objednávky z jiných území na Jesenicku," vysvětlil Tomík. Cestující budou moci počítat i s urychlením osobních vlaků z Olomouce do Šumperka. V obou směrech bude jízdní doba přibližně 55 až 60 minut, zatímco dosud činila 70 minut. Na trati Břeclav–Přerov–Bohumín se zavede pravostranný provoz.
"K pravidelným nástupům a výstupům ve všech zastávkách bude určeno nástupiště vpravo ve směru jízdy. Důvodem změny je sjednocení provozu na všech tratích v ČR. Pravostranný provoz je na celé železniční síti v zemi," konstatovala mluvčí ČD Kateřina Šubová.
Počítá se však, jak dále informovala, také s modernizací vozového parku. Od nového jízdního řádu bude na regionálních tratích nasazeno celkem sedm třívozových jednotek Regionova a čtyři dvouvozové. Na trati z Olomouce do Nezamyslic pak bude začátkem příštího roku nasazena i druhá jednotka řady 640 RegioPanter. Tyto dvě jednotky zajistí 67 procent všech spojů.
"Na osobní vlaky mezi Přerovem a Břeclaví nasazujeme zase modernizovaný řídící vůz řady 961, který zajistí až 80 procent všech spojů," dodala mluvčí.
Stát přestane dotovat rychlíky z Jeseníku do Ostravy
Mutace - Právo - střední a východní Morava