Zpravodajství
16.1.2013 - Prodejce ojetin čekají špatné časy
Zdroj: Lidové noviny
Ročník a číslo: 13
Strana: 13
Autor: Petra Jůzlová
Kvůli nízkým cenám nových vozů a tvrdým podmínkám od bank letos zkrachuje až 100 malých autobazarů
PRAHA - Pan Miroslav Bušek provozoval několik let na Vysočině malý autobazar. Zpočátku se prodejem ojetin dobře živil, i když zákazníci ubývali každý rok. Letos se rozhodl s podnikem skončit. "Zákazníci prostě nechodí. Částečně to je tím, že ceny nových vozů jsou dost nízko, částečně tím, že už pro ně není problém zajet si do velkého města do velkého autobazaru," vysvětluje padesátiletý podnikatel. "Pokusím se podnik prodat," dodává.
Autobazar pana Buška není jediný, který má problémy. Podobný osud totiž podle odborníků letos čeká na desítky malých autobazarů. "Odhadujeme, že v příštích měsících bude muset z finančních důvodů ukončit činnost 50 až 100 malých obchodníků s ojetými vozy," potvrzuje předseda Sdružení na ochranu vlastníků automobilů Zbyněk Veselý a podobně se vyjadřují i samotné autobazary.
Nižší ceny nových aut "Co se týká malých bazarů, tak tato situace ohledně trhu s ojetými vozy je dlouhodobě neudržitelná a rozhodně dojde k jejich selekci," říká šéf autobazaru Mama Car Stanislav Dvořák. Krach menších prodejců ojetin pak stále častěji potvrzují i inzeráty na webových stránkách realitních kanceláří. Na nich už teď visí nabídky menších prodejců ojetin s tím, že svůj autobazar pronajmou nebo prodají. Autobazar k pronájmu je například v Teplicích, v Havlíčkově Brodě u výjezdu na Kolín,v Bohumíně nebo zavedený autobazar o velikosti 1750 m2 v Praze 8. "Byznys menším bazarům v Česku prostě už nefunguje. Kolega, co má autobazar nedaleko, se rozhodl s ním skončit a prodat nebo pronajmout ho a i nám klesly meziroční prodeje o 30 procent," říká majitel středněvelkého pražského autobazaru, který si nepřeje uvést své jméno. Svůj podnik totiž ještě zavřít nehodlá a doufá, že zákazníky se mu letos podaří přilákat.
Podle něj je na trhu velká konkurence a poctiví prodejci navíc nemají možnost konkurovat těm, kteří přetáčí tachometry aut ve snaze prodat je za vyšší cenu. Důvodů krachu malých autobazarů je ale víc. Kromě konkurence a silné pozice velkých hráčů je to hlavně pokles cen nových vozů i ojetin a tvrdší podmínky bank pro financování provozu malých prodejců ojetin. "Prvními symptomy jsou množící se podvody bazaristů při komisním prodeji, kdy z plochy autobazaru během pár hodin zmizí všechny vozy v komisi a jejich majitelé se nikdy nedočkají výplaty slíbených peněz. Vozy jsou pak pod cenou prodány nic netušícím zákazníkům, jen aby bazarníci získali hotovost na zaplacení dluhů bankám či úvěrovým společnostem," popisuje Zbyněk Veselý ze sdružení na ochranu vlastníků automobilů. Velké bazary jsou zatím bez problémů Problémy s penězi a nedostatkem zákazníků se ale zatím netýkají velkých prodejců ojetin.
"Za loňský rok jsme zaznamenali 10procentní růst prodejů oproti předchozímu roku," říká mluvčí autobazaru Auto Esa Martin Doležal s tím, že letos chce firma expandovat i mimo Prahu. Do nových poboček chce letos investovat desítky milionů korun. První mimopražskou pobočku autobazar otevřel včera v Pardubicích, kde na ploše téměř dva tisíce metrů čtvrtečních bude prodávat 200 vozů. Další dvě pobočky pak otevře v největších krajských městech. Podobně je na tom i konkurenční prodejce autobazar AAA Auto. Za loňský rok prodala celá skupina 51 364 automobilů a jen za prvních devět měsíců loňského roku zvýšila meziročně zisk o 201,6 procenta na 15,8 milionu eur. V Česku a na Slovensku letos plánuje otevřít dvě až tři pobočky. Dobře se daří i konkurenčnímu prodejci ojetin, společnosti Mama Car. "Naše společnost meziročně zvýšila podíl prodejů o více než 20 procent. Tržby jsme pak navýšili bezmála o 30 procent a dosahují řádu stamilionů korun," říká výkonný ředitel Mama Car Dvořák.