Zpravodajství
8.6.2013 - České dráhy omezí spoje především na Bruntálsku
Zdroj: Právo
Ročník a číslo: 133
Strana: 12
Autor: Pavel Karban
Šestnácti vlakových spojů na pěti tratích Českých drah (ČD) se dotknou změny v jízdních řádech, které začnou platit od zítřka. Ve většině případů se jedná o brzké ranní vlaky, na největší omezení se musí připravit obyvatelé Bruntálska. Na návrh Moravskoslezského kraje ČD zrušily nebo jinak omezily ty vlakové spoje, u nichž byly nejnižší počty cestujících. "V rámci vyjednávání o výši kompenzace prokazatelné ztráty na rok 2013 požadovaly České dráhy její navýšení, a to o 29 miliónů korun, což přesahuje finanční možnosti kraje," poukázal náměstek hejtmana pro dopravu Daniel Havlík (ČSSD) a dodal, že proto dojde od zítřka k omezení vybraných regionálních vlaků. "Ne však v takovém objemu, aby vyřešil požadované navýšení. Jedná se opravdu o vlaky, které vykazují nejnižší počet cestujících v Moravskoslezském kraji," upozornil.
Hned šest změn se týká trati 320 Bohumín–Petrovice u Karviné. Největší omezení ale pocítí cestující na Bruntálsku. Na trati 311 mezi Valšovem a Rýmařovem zrušily ČD v pracovní dny jeden ranní a jeden večerní spoj a jeden večerní vlak, který dosud jezdí o víkendech. Navíc další dva spoje omezily. Stejně tak omezily i dva nedělní ranní vlaky na úzkorozchodné trati 298 Třemešná ve Slezsku– Osoblaha. Na trati 310 Olomouc–Krnov – Opava nepojede ranní vlak v úseku Valšov–Bruntál, který dosud jezdil v pracovních dnech. Zbývající změny v jízdních řádech se týkají tratě 321 Český Těšín– Ostrava–Opava. Naopak změnou k lepšímu se naskýtá cestujícím mezi Bohumínem a Suchdolem nad Odrou, a to tím, že v rychlících R 732, R 741 a R 747 mohou použít jízdní doklad Integrovaného dopravního systému Moravskoslezského kraje.
Hejtmanství přistoupilo k omezení železniční dopravy přesto, že na konci roku 2009 uzavřelo s ČD memorandum o zajištění dopravní obslužnosti v kraji. "Součástí dohody také bylo, že kraj uzavře s ČD smlouvu o veřejných službách na alespoň 10 let a zaváže se každoročně navyšovat peníze na úhradu kompenzace aspoň o přírůstky odpovídající průměrnému ročnímu indexu spotřebitelských cen v předcházejícím období. Ze strany státu však k navyšování dotace soustavně nedochází, naopak jejich záměrem je dotaci snížit," vysvětlil náměstek Havlík. "Smlouva obsahuje i ustanovení, že přesáhne-li výše dopravcem předložené předpokládané prokazatelné ztráty na dané období finanční možnosti objednatele, má kraj právo omezit rozsah základní dopravní obslužnosti stanovený smlouvou," dodal.