Zpravodajství
15.7.2013 - Nervozita a stovky dotazů. Začala obří železniční výluka
Zdroj: Mladá fronta Dnes
Ročník a číslo: 162
Strana: 1
Autor: Lukáš Valášek
Na dolním nádraží nastoupili cestující poprvé od roku 1870. O víkendu na hlavním nádraží začala největší výluka v novodobé historii Brna. Nápor však přijde až dnes. Lidé cestují do práce.
BRNO - "Prosím vás, jedu na Bohumín." "Uherské Hradiště?" "Jak se dostanu do České u Brna?" "Jede to odtud do Hranic na Moravě?" "Jak je to daleko do Hulína?" Žena v reflexní vestě, která stojí u budovy brněnského hlavního nádraží, čelí palbě otázek ze všech stran a s jízdním řádem v ruce na ně střelhbitě odpovídá. Je sobota ráno a v Brně právě odstartovala největší výluka v novodobé historii města. Po viaduktu v Křenové ulici denně profičí na 220 vlaků se třemi desítkami tisíc cestujících. Teď tu místo vagonů popojíždí bagr a pochodují dělníci. A hlavní nádraží je tak téměř odříznuté od zbytku dopravního světa. "Prodáváte jízdenky? Tak pojďte se mnou," táhne další informátorka Českých drah uniformovaného průvodčího, který měl pauzu před budovou, k nedaleké mimořádné zastávce autobusu. S nervózním výrazem tu s velkým kufrem čeká cestující, kterou speciální doprava už za minutu zaveze na dolní nádraží, aby odtud mohla pokračovat do Prahy. Právě dolní nádraží si totiž spolu s nádražími v Králově Poli a Židenicích role hlavního nádraží rozdělilo. Lístek na vlak si však cestující musejí koupit ještě ve středu Brna. Nákladní uzel, na kterém cestující nastupovali naposledy v roce 1870, totiž pokladnu nemá.
Mezi cestujícími a velkými informačními tabulemi s barevnými propletenci tras prochází i vedoucí skupiny jízdního řádu a technologie Českých drah Alan Butschek. Jeden z těch, kteří opatření posledního půl roku připravovali na papíře, teď zajišťuje jejich chod i v terénu. "Zatím vše jde bez větších problémů. Drobnosti dolaďujeme za chodu. I vlaky jezdí zavčas, maximálně s pětiminutovým zpožděním," vykládá. Od pokladny v nádražní budově mezitím dobíhá cestující, co si zrovna koupil lístek. Odjezd autobusu je potřeba ještě pár sekund pozdržet. O několik stovek metrů dále manželé vítězoslavně tlačí každý jeden kočárek k novotou zářící ceduli obklopené továrními halami. Je na ní napsáno Brno dolní nádraží. Našli to. "Přišli jsme se pro jistotu zeptat s týdenním předstihem. Jedeme totiž příští víkend na dovolenou vlakem do Hořic a měli jsme z toho v hlavě úplný guláš. Ač jsme Brňané, tak jsme nevěděli, kde tohle nádraží je," vysvětluje s úsměvem Bohuslav Borecký a pohupuje kočárkem. Nádraží, kterému se říká také rosické, leží kousek za autobusovým nádražím Zvonařka.
A zhruba v těchto místech by jednou mělo vyrůst nové hlavní nádraží, pokud vyhraje plán ho odsunout. Do pozice mezinárodního dopravního uzlu se však ze dne na den vyšvihli i v Židenicích. "Aha, tak ona ta écéčka teď zastavují tady," podivuje se drobný skaut při pohledu na tabuli ve stísněném vestibulu, kde svítí nápis rakouského města Wiener Neustadt. Podchodem, který čerstvě vyzdobili brněnskými motivy sprejeři, je tak slyšet němčina i angličtina. Dívka s reflexní vestou postává i na zastávce Kuldova. Právě sem se tramvají číslo dva dopravují cestující, kteří chtějí na židenické nádraží. "Chodí tu hodně místních, takže ti také radí. Zatím jde všechno bez potíží, jen někteří lidé láteří, že musí od tramvaje ujít další stovky metrů k nádraží pěšky," říká brigádnice Eva Burianová. Ten největší nápor ovšem ještě nastane dnes. "Pracovní den podle našich propočtů přinese oproti víkendu zhruba o jednu třetinu cestujících více. Celkem to ovlivní čtrnáct tisíc lidí, kteří chtějí nastupovat, a stejný počet vystupujících. Na vybraných tratích bude navíc dvojnásobek vlaků.
---
Jak teď cestovat
- Do Prahy, Pardubic a vlakem EC do evropských měst K odbavení slouží pokladny na hlavním nádraží, odtud jezdí kyvadlově autobusy na tzv. dolní nádraží u Zvonařky. Pěšky tam lze dojít za 20 minut. Spoje zastavují mimořádně také v Židenicích, kam jezdí posílená tramvajová doprava.
- Do Tišnova, Žďáru nad Sázavou či Havlíčkova Brodu Vlaky jedou z nádraží Královo Pole. Odtud jezdí posílená tramvajová linka č. 6, které trvá cesta na hlavní nádraží 18–19 minut. Spoje ze Žďáru do Břeclavi končí v Modřicích, tam lidé přestoupí na vlak, který vyjede z hlavního nádraží.
- Do Břeclavi a Křenovic Nic se nemění. Vlaky jedou podle pravidelného jízdního řádu z hlavního nádraží.
- Do Blanska, Letovic a dál Spoje zastavují i v Židenicích, začínají a končí ve Slatině. Tam však není pokladna.
- Do Vyškova, Přerova a dál Místo vlaků jezdí autobusy od hlavního nádraží.
- Do Bučovic a Veselí n. Mor. Vlaky nepojedou přes Židenice. Vybrané spoje zastaví ve Slatině.
Podrobnosti o výluce najdete na webu Českých drah www.cd.cz v rubrice Omezení provozu.