Zpravodajství
27.7.2013 - Obrazovka s historií železnice
Zdroj: Karvinský deník
Ročník a číslo: 173
Strana: 7
Autor: redakce
SERIÁL: Po stopách Julesa Verna
Vše si osahat a vyzkoušet. Exponáty v malém Světě techniky v Dolních Vítkovicích mají za cíl přiblížit dětem i dospělým živou a zábavnou formou to, jak šel od minulosti k dnešku technický pokrok. Vydejte se spolu se seriálem Deníku po stopách Julesa Verna, jemuž jsou exponáty v muzeu U6 zasvěceny.
Věděli jste, že první železnice v Rusku je dílem třinácti českých technologů nebo že zpráva o vyhlášení samostatného Československého státu byla napříč zemí šířena drážním telegrafem? Jestli ne, tak přijďte do interaktivní herny U6, roztočte kolem a podívejte se do historie železnice.
Interaktivní obrazovka v sobě ukrývá historii a vývoj české železniční sítě od samotných počátků až do současnosti. V jednotlivých obdobích se návštěvník pohybuje sám podle toho, jak moc rychle zatočí ovládacím kolem. "Začátky železnice jsou spjaty s koněspřežnou drahou, která roku 1825 spojila Linec a České Budějovice. Byla dílem tehdejších slavných techniků, otce a syna Gerstnerů. Vagony byly zapřaženy za koně, kteří se po kolejnicích pohybovali třicetkrát rychleji než po prašných cestách," poznamenává na úvod průvodce Jakub Dvořák.
Při svém poutavém povídání otáčí kolem a posouvá nás do dalšího období, ve kterém je jako klíčová představena Severní dráha Ferdinandova. Ta byla příčinou vzniku Vítkovických železáren,protože na výstavbu jejích kolejnic bylo zapotřebí statisíce tun železa. Odroku 1855 se po ní mezi Vídní, Břeclaví, Ostravou (mimochodem ostravské Hlavní nádraží je pozůstatkem této dráhy) a polským Haličem převážela sůl, černé uhlí a další významné obchodní artikly. Jako další průlomový okamžik je na interaktivní videoprojekci představen rok 1845, kdy do Prahy dojel první parní vlak. Přijel z Olomouce a jeho trasu projektoval známý český technik Jan Perner. Bylo mu 30 let, když ji dokončil. "Paradoxně ale právě tato trať, kterou dokonale znal centimetr po centimetru, se mu stala osudnou. Při cestě z Prahy domů do Pardubic se totiž ve špatný okamžik vyklonil z okna, bouchl se do hlavy a na následky zranění nakonec zemřel. Na jeho počest se teď některé vlaky jezdící mezi Prahou a Bohumínem jmenují Jan Perner," líčí Dvořák, který má jako student historie podobných historek v rukávu nespočet. Následují další vývojové etapy. S každým pootočením kola se na obrazovce rozrůstá síť nejdříve regionálních, pak celostátních a nakonec i mezistátních tratí. Dneska má Česká republika jednu z nejhustších železničních sítí v Evropě.
Foto: J. Zerzoň