27.1.2014 - Pracovníci "dluhových" poraden mají napilno

Zdroj: Karvinský deník
Ročník a číslo: 22
Strana: 1
Autor: Tomáš Januszek

Problémů s dluhy prý přibývá zejména v posledních dvou třech letech.

Karvinsko – Běžné občanské poradny, jejichž pracovníci radí lidem v nejrůznějších záležitostech civilního života, se v posledních letech mění, obrazně řečeno, v poradny dluhové. Jak přiznávají pracovníci občanských poraden na Karvinsku, velkou část problémů, se kterými klientům radí, jsou dluhy. Ajak Deníku potvrdila Lucie Fábryová z občanské poradny fungující při Charitě Bohumín, zejména v posledních letech dotazů na "dluhové" téma rapidně přibylo. "Naše poradna v Bohumíně funguje od roku 2001 a naše poradenství se týká mnoha oblastí. Ovšem poté, co v roce 2008 vstoupil v platnost insolvenční zákon,mámestále více dotazů na téma oddlužení, exekuce a podobně. Přibývá jich neustále, zejména v posledních dvou třech letech," řekla Lucie Fábryová.

Spotřebitelské úvěry a lichva

Do úzkých kvůli neschopnosti splácet své dluhy se lidé dostávají několika způsoby. Podle zkušeností pracovníků občanských poraden, kterých v okrese několik působí pod hlavičkou Slezské diakonie, nejčastěji tím, že si vezmou tzv. spotřebitelský úvěr anebo dluží některé z energetických společností. Důvod nemusí být jen zbytečný nákup elektroniky, nábytku či neodolání lákadlu debetních karet, které nabízí řada bank, ale především nebankovních společností. Stačí, když člověk přijde o práci a i zdánlivě malý dluh v řádu desítek tisíc korun se může stát noční můrou. Mnohdy jdou ale lidé vstříc takovýmto problémům sami svou vlastní nerozvážností. Například šumbarská pobočka občanské poradny momentálně pomáhá řešit případ člověka, který si půjčil u nejmenované úvěrové společnosti tisícikorunu a podepsal bianco (čistá, nevyplněná – pozn. aut.) směnku. A protože dluh v dohodnutém termínu nevrátil, na jím podepsané směnce se objevila částka v řádu desetitisíců korun a úroky zprodlení, které má svému věřiteli zaplatit.

"Nemyslím, že by všichni lidé, kteří takto řeší svou finanční situaci, byli nutně nezodpovědní. Spíše je to o tom, že ty společnosti skutečně zneužívají tísně lidí," řekla Jana Nedělová z Občanské poradny při Slezské diakonii. Jak dodává, obrana v takových případech je velmi omezená, a je zde velká pravděpodobnost, že klient bude muset tuto částku zaplatit. Klienty poradny, kteří požadují rady týkající se nejrůznějších dluhů, popřípadě už exekučního řízení, jsou podle Jany Nedělové docela průměrní lidé, často nezaměstnaní, důchodci nebo matky na rodičovské dovolené. "Nejčastěji jsou to lidé ve věku mezi 30 až 40 lety, samozřejmě nemluvím o důchodcích, a často rodiče, které se přijdou zeptat, jak řešit dluhy, které nadělaly jejich děti," říká Nedělová. Podle ní právě posledně jmenovaných případů přibývá. "Hodně často chtějí klienti poradit, jak se "zbavit" svých dětí, které nadělaly dluhy, nesplácí je a rodiče se bojí, aby třeba v konečném důsledku nepřišli třeba o vybavení bytu, protože děti stále mají trvalý pobyt u nich doma," vysvětluje Nedělová.

Také Lenka Šimerdová z orlovského Komunitního centra "Maják", pod jehož hlavičkou Občanská poradna Orlová funguje, potvrzuje, že třetím nejčastějším dotazem, kteří pracovníci poradny řeší, jsou dluhy a záležitosti stím spojené. "Zejména v loňském roce počet těchto dotazů rapidně vzrostl," řekla. Kromě případů, kdy se lidé přijdou poradit sami od sebe, řeší navíc terénní pracovníci problém lichvy mezi lidmi v tzv. vyloučené lokalitě, tedy v Orlové­Porubě, kde je velká koncentrace romského obyvatelstva. Šimedová ze zkušeností ví, že častěji chodí záležitosti kolem dluhů řešit ženy. Ne že by je samy nadělaly, ale jsou prý v tomto zodpovědnější. S lichvou je to prý složitější. Dlužníci se prý často věřitelů bojí a nejdou je nahlásit na policii, aby je pomohli usvědčit, a dluhy raději nějak zaplatí. Další půjčkou u jiného lichváře či od rodiny. A kolotoč se roztáčí…



Počet zhlédnutí: 2 004

Zpět

Moravskoslezský kraj
Těšínské Slezsko
Místní akční skupina bohumínsko

Úřední hodiny

Úřední hodiny pro veřejnost

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00

Podatelna a informační centrum

Po: 7:00 - 17:00
Út: 7:00 - 14:00
St: 7:00 - 17:00
Čt: 7:00 - 14:00
Pá: 7:00 - 13:00

Hlavní pokladna

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:30
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:30
Pá: 8:00 - 11:30

Budova A, číslo dveří A221 (2. NP)
596 092 274

Pokladna - odbor správy domů

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:00
Pá: 8:00 - 11:00

Budova B, číslo dveří B204 (2. NP)
596 092 261

7 °C