Zpravodajství
7.3.2014 - Úleva pro České dráhy. Soutěže na vlaky hned tak nebudou
Zdroj: Mladá fronta Dnes
Ročník a číslo: 56
Strana: 8
Autor: Jan Sůra
Plán na otevírání dotovaných rychlíkových tratí konkurenci se opět zadrhl, nejméně do srpna. Nejdřív chce ministr dořešit převod nádraží a vznik regulátora.
PRAHA Nový šéf Českých drah Daniel Kurucz dostal od nového vedení ministerstva dopravy na úvod svého působení velmi příjemný "dárek". Zadlužená státní firma se v příštích letech nemusí obávat, že by přišla o část ze čtyřmiliardového balíku peněz, které jí stát platí za provoz ztrátových rychlíků. Jízdní řád jejich otevírání konkurenci, který na papíře existuje již čtyři roky, totiž nabírá další zpoždění. "Nechceme se dostat do situace, kdy budeme kvůli soutěžím pak napadáni. Je potřeba, aby vznikl nezávislý regulátor," prohlásil ministr dopravy Antonín Prachař. Podle něj se musí dořešit i převod nádraží na Správu železniční dopravní cesty. Každé další oddalování soutěží nahrává Českým drahám, které se ke smlouvám s kraji a státem dostaly ve většině případů bez jakékoliv soutěže. Několik soutěží přitom ukázalo, že právě tendry dokážou za stejnou cenu výrazně zvýšit kvalitu cestování.Například na trati Liberec – Žitava – Rybniště teď kraje platí soukromé firmě Vogtlandbanhn stejně jako dříve Českým drahám, místo starých motoráků však lidi vozí moderní nízkopodlažní soupravy a počet cestujících se více než zdvojnásobil. Do tendru se přitom dráhy ani nepřihlásily. "Díky soutěžím se dá za stejnou cenu získat podstatně kvalitnější služba," připomíná hejtman Libereckého kraje Martin Půta. Zpomalení soutěží znamená i pozdější nasazení novějších vlaků na některé tratě. Dráhy peníze na další stroje nemají, nové vozy můžou přinést prakticky jen nákupy za evropské dotace. České dráhy dosud v dálkové dopravě přišly o monopol jen na trati Praha – Ostrava, kde soupeří o cestující tři dopravci.
Jinde však jezdí na základě desetileté smlouvy s ministerstvem dopravy nebo kraji. Na postupné otevírání železnice čekají hlavně soukromí dopravci, kteří se netají zklamáním. Věří ale, že se ještě ministerstvo podaří přesvědčit. "Vracíme se zase o mnoho let zpátky. Je to, jako bych šel koupit televizi a v obchodě mi nabídli starou, černobílou za 10 tisíc. A já bych si ji koupil, aniž bych se snažil zjistit, jestli někde neexistuje něco lepšího," srovnává Jan Paroubek, šéf české pobočky National Express. Britskou firmu přitom nedávno do Česka přilákala právě možnost soutěží na železnici. Podobně doufá v rychlejší otvírání tratí i šéf RegioJetu Radim Jančura. "Soutěžemi se dá ušetřit miliarda ročně. Pokud tato vláda tvrdí, že chce šetřit, tak pak nechápu, proč soutěže odkládá," reagoval Jančura. Ten je připraven v případě dalších odkladů zkomplikovat situaci drahám tím, že vstoupí na druhou trasu, kde dosud jezdí s dotacemi. Jančura míní, že postupné soutěžení může být pro dráhy i přínosem, protože je bude tlačit k větší efektivitě. Plán otevírání tratí leží na ministerstvu již několik let, jen se pravidelně aktualizuje. Zatím naposledy ho schválila úřednická vláda v září loňského roku. Tehdejší ministr dopravy Zdeněk Žák slíbil vypsání tendru v řádu několika dní, nakonec zůstalo jen u slibů. Ministerstvo dopravy je v případě Českých drah ve schizofrenní situaci: vystupuje jako vlastník drah i jako jejich velký zákazník. "Chceme, aby ministerstvo řídilo dráhy jako vlastník," uvedl Milan Ferenec, Prachařův náměstek. Zpomalení konkurence přitom může drahám výrazně pomoci. "Netvrdíme ale, že soutěže nebudou," dodal.