Zpravodajství
25.3.2014 - Nahradíme České dráhy, dotace nechceme, nabízí státu Jančura
Zdroj: Mladá fronta Dnes
Ročník a číslo: 71
Strana: 9
Autor: Jan Sůra
Soukromý dopravce RegioJet nabídl převzetí státem objednávaných vlaků z Prahy na Slovensko, které dosud ministerstvo stojí 300 milionů korun ročně.
PRAHA - Ministerstvo dopravy čeká v nejbližších týdnech nelehké rozhodování. Na jednu stranu může ušetřit tři sta milionů korun ročně na platbách za ztrátové vlaky, zároveň by však o ně připravilo České dráhy, které ovládá. Na úřad totiž dorazila nabídka na provozování dálkových vlaků mezi Prahou a Slovenskem přes Ostravu a Vsetín od společnosti RegioJet. Ve stejném rozsahu jako dosud, avšak zadarmo. Zatímco České dráhy na těchto linkách dostávají ročně zhruba 300 milionů korun jako náhradu ztráty, RegioJet nechce ani korunu. "Myslíme tu nabídku naprosto vážně, vozy na to máme připravené," potvrdil jednatel RegioJetu Radim Jančura, který před několika týdny nakoupil zhruba padesátku dalších vozů po rakouských státních drahách a postupně je ještě modernizuje. Firma však nemá dostatek lokomotiv, které by si podle Jančury pronajala.
Ministerstvo dopravy zatím řeší, jak se k nabídce postaví. "Musíme se s ní nejprve podrobně seznámit. Následně můžeme zaujmout stanovisko," uvedl Martin Novák z tiskového odboru ministerstva. Úřad může vybírat z několika variant. Nabídku zcela ignorovat, protože na obě linky existuje desetiletá smlouva s Českými drahami. Jenže už v minulosti ministerstvo část této smlouvy zrušilo a ustanovení smlouvy mu umožňuje takový krok učinit znovu. V takovém případě by stát podobně jako na trase Praha–Ostrava za vlaky neplatil a nechal by zcela na uvážení dopravců, jak budou jezdit. To by však mohlo vést ke zhoršení dopravy v méně atraktivních časech. Další variantou pak je předání celé linky do správy RegioJetu. Stát by si určil, kdy a v jakém rozsahu mají vlaky jezdit, nic by však dopravci neplatil. Na Českých drahách by pak bylo, zda budou s vlaky dál pokračovat na komerční riziko, nebo ne.
Dráhy zatím nechtějí situaci příliš komentovat, protože o nabídce nevědí. "Žádnou variantu ústupu z těchto linek nepřipravujeme ani nezvažujeme. Oficiální objednávka z ministerstva nám potvrzuje, že i v příštím grafikonu budeme zajišťovat tyto linky ve stejném rozsahu jako dosud," reagoval mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Na vyřešení nabídky není mnoho času: do 15. dubna mají dopravci podávat požadavky na jízdní řád platný od prosince. "Dali jsme státu garanci, že budeme provozovat všechny spoje, které nyní jezdí ČD tak, aby byly zachovány přestupy na jejich regionální a dálkové vlaky," dodal Jančura. Stát na tuto linku přispívá jen v úseku Ostrava – státní hranice se Slovenskem, platí za něj však více než v minulosti za celou trasu Praha – státní hranice.
Podle drah je to tím, že úsek Praha–Ostrava pro ně byl ziskový a snižoval ztrátu z příhraniční části trasy. Státu navíc zastavením dotací na trase výrazně stouply náklady na kompenzace za nařízené slevy v jízdném. Když byla linka objednaná, byly tyto kompenzace součástí celkové platby od ministerstva. Na druhou stranu se výrazně zvýšila kvalita cestování na této trase a ceny jízdenek klesly nejméně o třetinu. Volba nabídky na linku na Slovensko není ze strany RegioJetu náhodná. Soukromým dopravcům totiž vadí, že stát stále platí zejména vlaky na Slovensko přes Vsetín, které mají přitom až do Hranic na Moravě shodnou trasu, jako nedotované vlaky z Prahy do Ostravy. Kvůli tomu se obrátil na Evropskou komisi i Leo Express, podle kterého jde o nedovolenou veřejnou podporu.
---
Kdo si konkuruje a za čí peníze na trati Praha–Olomouc–Ostrava
České dráhy – nedotované spoje nedo Bez dotací jezdí vlaky SC Pendolino vlak a vlaky EC, které pok pokračují dále na Slovensko, mezi Praho Prahou a Ostravou.
Leo Express Jezdí bez dotací mezi Prahou a Bohumínem, část spojů zajíždí až do Karviné, jeden pár denně pak z Přerova pokračuje do H. Cerekev Starého Města u Uh. Hradiště.
RegioJet Jezdí bez dotací mezi Prahou a Havířovem, část spojů zajíždí až do Třince, jeden pár denně pak do slovenské Žiliny.
České dráhy – dotované spoje Vsetín Úhradu prokazatelné ztráty dostávají České dráhy u vlaků IC na trase mezi Prahou a Zlínem nebo Veselím nad Moravou, stejně jako u mezistátních vlaků EC jedoucích na Slovensko přes Vsetín. Z veřejných peněz se podporuje také trasa spojů, které vyjíždějí z Prahy, v úseku od Ostravy dál do Polska nebo na Slovensko. Za rok 2012 za ně České dráhy dostaly téměř 317 milionů korun.