Zpravodajství
11.6.2014 - Dvaašedesátiletá lanovka je raritou
Zdroj: Teplický deník
Ročník a číslo: 135
Strana: 2
Autor: redakce
Výměna lana není žádná snadná práce, ale těžká dřina pro chlapy
Sedačková lanovka z Krupky na Komáří vížku je nejenom nejstarší visutou dvouúsekovou dráhou v republice, ale má i další primát, a to jako nejdelší v rámci republiky. Při svém převýšení skoro 500 metrů nadmořské výšky překonává prakticky denně oběžné lano vzdálenost 2 348 m. Jízda trvá 15 minut.
Krupka – Na 50 dvousedadlových sedačkách se vozí každoročně kolem 50 000 cestujících. Prioritou provozovatele lanovky je bezpečnost cestujících. Proto je nutné pravidelně se starat o provozní spolehlivost. A nedílnou součástí je kontrola lana. Asamozřejmě výměna v případě potřeby. Nejedná se ale o žádnou banalitu, ale náročnou práci. Výměna duben 2014. Prakticky během pár dnů se kompletně převine z jediné cívky takřka 5 kilometrů ocelového lana přes celkem 27 traťových podpěr mezi dolní nástupní a horní pohonovou stanicí. Speciální ocelové lano vyrobené na zakázku v Železárnách a drátovnách v Bohumíně, má průměr 23 milimetrů a tvoří ho 6 vinutých pramenů.
Postup: Celá výměna začíná přeseknutím starého lana, na které se pevně napojí to nové. Potom se pomalým chodem přesouvá, od sloupu ke sloupu, v pořádném "stoupáku" vzhůru na kopec. Po jeho překonání se pak pokračuje zase dolů. Na každé z podpěr se musí dávat pozor, aby se lano přetáhlo správně přes rolny a nespadlo. Tvrdá dřina pro chlapy, všude se postupuje pěšky, žádná jiná doprava zde není. Staré lano se zpětně navíjí na špulku, vždy asi tak 250 metrů. Finále: Nastává, až když se odvine poslední metr starého vedení a může se přikročit k navazování obou konců nového. To už je opravdová "chuťovka", dělá se to postupným proplétáním u každého samostatného pramene lana.
Kontrola: Hned po najetí a prvních natočených kilometrech se ocelové lano musí důkladně kontrolovat a hlavně je třeba upravovat jeho napínání. Tím, že je z kovu, tak má svoji pružnost, a teplotamutaké přidává na délce.
---
Takto výměnu popisoval Zdeněk Saifert, vedoucí městské organizace SPORT Krupka, která veškerý provoz lanové dráhy zajišťuje.
1838
Jak se zrodil nápad S návrhem na vybudování lanové dráhy z podhůří na Komárku přišel v roce 1838 majitel chlumeckého panství hrabě Klement August Westphalen – Fürsteberg.
1903
První práce v lesích V roce 1903 započalo projednávání výstavby, proměřování celé trasy a finanční příprava. Roku 1914 byl hotový projekt, financovala to firma Siemens. Trasa visuté lanovky byla navržena s dolní stanicí za bývalou tvrzí Starý dvůr, přes Zaječí vrch a s horní stanicí 800 metrů východně od Komárky. Velké plány se neuskutečnily, vypukla první světová válka.
Dolní stanice je napínací, horní stanice poháněcí se strojovnou a pohonem.
50. léta 20. st.
Jak to nakonec vše začalo... Počátkem 50. let 20. století zpracoval dopravní obslužnost regionu podnik Komunální služby města Teplice. Cestující se vozili autobusy a tramvajemi. Stále ale chybělo rychlé spojení na vrcholky Krušných hor. A protože z lázeňských Teplic hosté toužili po horském vzduchu, bylo rozhodnuto, že bude v rámci rozvoje MHD zahájena výstavba sedačkové lanové dráhy.
Sedačky opouštějí stanice v intervalu 30 sekun. Vzdálenost mezi nimi je 80 metrů. Rychlost lana je 2,5 m/s.
Za jednu hodinu je lanovka schopna přepravit 225 cestujících. Doba jízdy je cca 15 minut.
1952/3
Jak lanovka zahájila provoz Den "D" nastal 25. května 1952. Sedačky poprvé vyjely. Zpočátku ale byla lanovka poruchová, velké problémy byly s dodávkou elektrické energie. První rok provozu byl pro lanovku ztrátový. Celý projekt převzaly pod svá křídla Československé státní dráhy. Od 1. května 1953 se sedačková lanovka z Krupky na Komáří vížku stala podslužebnou ČSD. Trať Bohosudov – Kněžiště, což jsou dolní a horní stanice, byla v jízdním řádu označena 12p, později 13d a nakonec 133. Provoz zajišťovalo pod vedením náčelníka 12 zaměstnanců, z toho 9 průvodčích, 2 strojníci a jeden údržbář lanovky.
Převýšení obou stanic činí 480 metrů
Současnost
Lanovka města Lanovka prošla rekonstrukcí v 80. letech. Od roku 2009 přešla lanová dráha do vlastnictví města Krupka a tak je tomu dodnes. Správu zajišťuje Sport Krupka.
Světová rarita Jediná lanová dráha stejného typu byla do září 2012 v provozu na Sněžce. Od té doby mají v Krupce světovou raritu. Technologická část krupské lanovky je původní. Proto bylo také rozhodnuto požádat stát o její zařazení mezi technické unikátní památky.
Text a grafika: Petr Málek (zdroj: Publikace Lanová Dráha z Krupky na Komáří vížku)