Zpravodajství
8.10.2014 - V Karviné volají po pendolinu
Zdroj: Právo
Ročník a číslo: 236
Strana: 14
Autor: Jiří Tomaškovič
Karviná nikoli, Český Těšín ano. Návrh nového jízdního vlakového řádu se nelíbí vedení karvinské radnice. Zatímco v Českém Těšíně nově stavět má, statutární město Karvinou vlak SuperCity pendolino opět mine.
Primátor Karviné Tomáš Hanzel (ČSSD) se proto obrátil na ministra dopravy Antonína Prachaře (ANO) a vyzval jej, aby sjednal nápravu. "Trasa spoje SC 241 na Košice a 240 na Prahu je vedena po trati, která prochází Karvinou. Na uvedené trase je ovšem navrženo zastavování pouze v Českém Těšíně. Stejný stav platí i v případě vlakových spojů Košičan a zároveň bude zrušen rychlík Excelsior. Uvedený návrh se mi zdá nelogický s ohledem na skutečnost, že Karviná je okresním, univerzitním a lázeňským městem," uvedl Hanzel.
Podle mluvčího ministerstva Tomáše Neřolda se ale nový jízdní řád asi už měnit nebude. "Karviná bude mít od prosince nadále dvouhodinový takt vlaků EuroCity jak s Prahou, tak se Slovenskem. Veškeré další spoje nad rámec státní objednávky. Tyto spoje nedostávají státní dotace, ministerstvo nemůže zasahovat do soutěže dopravců a nemá možnost ovlivnit, kde spoje zastavují. To se týká jak pendolina, tak posilového vlaku Košičan, které České dráhy nově zavádějí," vysvětlil Neřold.
Moravskoslezský kraj má už tak zvláštní pozici. Zatímco v jiných krajích zastavuje pendolino obvykle jen v krajských městech, na severu Moravy stojí dvakrát v Ostravě, v Bohumíně a nově přibude Český Těšín. Ze tří nočních rychlíků na Slovensko Excelsior, Slovakia a Šírava ubude od prosince Excelsior. "Ten bude zrušen v celé trase. Rychlík Slovakia zůstává, nicméně Karvinou projíždí, zrovna tak jako Českým Těšínem a Třincem. Rychlík Šírava je přejmenován na Bohemii a bude nadále stavět i v Karviné. Karviná tedy přichází o jedno noční spojení," doplnil Neřold. Podle návrhu nového jízdního řádu pendolino statutární město opět mine