Zpravodajství
28.11.2014 - Dráhy se vrací na osiřelou trať, sever čeká výluka
Zdroj: Mladá fronta Dnes
Ročník a číslo: 278
Strana: 1
Autor: Stanislav Kamenský
OLOMOUCKÝ KRAJ
Návrat na opuštěnou trať, ale také dlouhá výluka na severu. To vše čeká cestující v kraji od 14. prosince, kdy začne platit nový jízdní řád. Ten kromě jiného přináší také změny na některých hlavních tratích – pojede více přímých spojů z Olomouce do Jeseníku a naopak ubude přímých vlaků z Přerova do Bohumína.
"V Olomouckém kraji zůstává pro rok 2015 rozsah regionální dopravy na srovnatelné úrovni jako letos, vlaky ujedou více než 5,7 milionu vlakových kilometrů. České dráhy vypraví v rámci kraje v pracovní dny průměrně 581 osobních a spěšných vlaků, v sobotu 443 a v neděli 435," shrnula regionální mluvčí Drah Kateřina Šubová.
Mezi nejvýznamnější změny patří obnovení spojů z Dzbele do Chornic ležících v sousedním Pardubickém kraji. Dochází k tomu po několikaletém přerušení provozu, naposledy zde vlaky jezdily v rámci jízdního řádu 2010/2011. Další dobrou zprávou je pak více přímých spojů na trase z Jeseníku do Olomouce.
"Převedením původních spěšných vlaků do kategorie rychlík a částečným zařazením klasické soupravy ubude přestupů v Zábřehu na Moravě. Nově lze cestovat přímo do Olomouce denně i vlakem v 10.54 a v neděli v 16.54, v opačném směru lze využít přímé spojení u vlaků s příjezdem do Jeseníku v 9.10 a 15.11," nastínila Šubová.
Cestující si ale tuto novinku plně užijí jen krátce. Lidé jezdící vlaky na sever kraje se totiž musí připravit na dlouhé období komplikací, neboť na trati z Bludova právě do Jeseníku bude několikaměsíční výluka. Začne v dubnu a skončí až v listopadu. "Na této trati dojde na stavební práce, díky kterým v budoucnu dojde ke zkvalitnění cestování," vysvětlila pro ČTK ředitelka Krajského centra osobní dopravy Českých drah Hana Motyková. Správa železniční dopravní cesty zde totiž opraví nástupiště, přejezdy a koleje.
Plánovaná výluka přitom bude mít vliv i na navazující trať z Hanušovic do Starého Města. "Kvůli této výluce na ní nebude možné zajistit v určité etapě obraty vozů, takže dopravu nahradí autobusy," podotkla Motyková. Méně komfortu v podobě častějšího přesedání pak čeká na cestující také na trati z Přerova do Bohumína, kde ubude přímých spojů. "K částečné redukci přímých regionálních spojů zde dochází v souvislosti se změnou vedení vlaků na území Moravskoslezského kraje, zavedením linky Bohumín – Mošnov, Ostrava Airport," zdůvodnila mluvčí Drah.
"Zachovány jsou páteřní spoje v době ranní špičky – z Přerova v 5.00, 5.31 a 6.01 – a odpolední špičky – do Přerova v 15.56, 17.56 a 19.56. Zbývající osobní vlaky ve dvouhodinovém taktu končí nebo začínají v Suchdole nad Odrou, kde je v obou směrech zachována přestupní návaznost na rychlíky relace Brno – Bohumín," dodala Šubová.
Přehled důležitých změn v kraji najdete na olomouc.idnes.cz