Zpravodajství
10.4.2015 - Sanitky lidé přivolávají čím dál tím více
Zdroj: Karvinský deník
Ročník a číslo: 84
Strana: 3
Autor: Michaela Zormanová
Ročně na Karvinsku naroste počet výjezdů sanitek o několik stovek. Ze tří čtvrtin vyjíždí k seniorům.
Karvinsko – S čím dál tím větším počtem výjezdů se potýká záchranná služba, a to nejen u nás. Důvodem je stárnutí populace i fakt, že si lidé často dělají ze záchranářů taxíky a soukromé lékaře. "Mnohdy je také ale také špatnou dostupností praktických lékařů či to, že nevykonávají návštěvy u pacientů. Na vině je i nedostatečná informovanost lidí a omezování služeb lékařské první pomoci, takzvané pohotovosti," vysvětlil mluvčí Zdravotnické záchranné služby MSK Lukáš Humpl.
Loni poprvé byl v České republice překročen počet jednoho milionu výjezdů. "V rámci Moravskoslezského kraje je nárůst ve srovnání zhruba 1000 případů ročně. V okrese je to pak v řádu stovek a tato tendence dále pokračuje," uvedl Humpl. Ze tří čtvrtin záchranná služba vyjíždí k seniorům. "Lidé někdy ani nevědí, kam jinam by měli volat a volají si tak záchrannou službu i k neakutním stavům. Někteří zavolají, že se na pohotovost nemají jak dostat. Časté jsou i případy, kdy nám volá personál centra pro seniory, kde lékař má osmihodinovou službu a mimo ni volají rovnou záchranáře," nastínil situaci Humpl.
I přes zvyšující se počet výjezdů množství sanitek a posádek na Karvinsku zatím údajně stačí. "Posádky to zvládají. Navyšování počtu sanitek navíc není jediné řešení, dalším je změna rajónu nebo organizace," objasnil Humpl. Posádky jsou na Karvinsku dvojího druhu, buď dvoučlenné (RZP), složené z řidiče a záchranáře nebo trojčlenné (RLP), kdy kromě řidiče a záchranáře jezdí k případům také lékař. "Když lékař nestíhá, je řešením takzvaný systém rendezvous. Ten funguje tak, že na místo dojede lékař v malém vozidle a zároveň záchranná služba se sanitkou," přiblížil mluvčí záchranářů s tím, že na každém stanovišti je kromě sanitek, které záchranáři využívají v prvé řadě, připraveno vždy jedno záložní vozidlo pro situace, kdy je některá ze sanitek v servisu, havaruje nebo nastane jiná mimořádná situace.
Stává se i to, že sanitky takříkajíc "dojdou", což se řeší zpravidla přivoláním záchranářů z nejbližšího města. "Nejdříve se využívají sanitky ze stejného okresu, výjimečně je nutno použít i posádku z okresu přilehlého. Někdy vyjíždí posádka odjinud záměrně, nejčastěji z Ostravy, kde jsou obvykle pacienti přepravováni na specializovaná pracoviště FNO. Obdobně je to s využitím vrtulníku. Ten je někdy vysílán i proto, že lékařská posádka v daném místě není okamžitě reálně dostupná," vylíčil Humpl.
Často diskutovaným tématem je dojezdový čas sanitek, který je odvislý od vzdálenosti od stanoviště a samozřejmě také od vytíženosti. "Karviná má nejdále do Českého Těšína či Žukova, Havířov do Datyně či Šenova, atd. V případě nedostupnosti nejbližší posádky, která je na zásahu, musí k dalšímu pacientovi někdy vyjet vozidlo ze vzdálenějšího stanoviště a dojezdový čas je pak pochopitelně delší," doplnil Humpl s tím, že v 98,5 procentech případů se záchranářům vždy podaří dojet na místo v zákonem určeném čase.
město RZP RLP
Karviná 2 1
Havířov 3 1
Orlová 0 1
Bohumín 1 0
Český Těšín 1 0
zákonem dan maximální
as dojezdu 20 minut
do roku 2011 15 minut
pr m rn as v MSK 8,5 minuty
pr m rn as dojezdu
na periferie 15 minut
Foto