Zpravodajství
14.4.2015 - 300 prázdných míst. K letišti začaly jezdit vlaky
Zdroj: Mladá fronta Dnes
Ročník a číslo: 87
Strana: 2
Autor: Josef Gabzdyl
MOŠNOV Mezi Ostravou a letištěm v Mošnově začaly jezdit vlaky. Desetkrát denně mají vozit nejen cestující, ale i zaměstnance firem sousední průmyslové zóny. Redaktor iDNES.cz se jedním z prvních spojů svezl.
Nádraží Ostrava-Svinov, na hodinách je čas 6.39. Ze směru od Bohumína přijíždí souprava City Elefant a směřuje do Studénky. Na tom by nebylo nic výjimečného. Jenže ve Studénce už není konečná, vlak pokračuje dále přes stanici Sedlnice a po nové tříkilometrové odbočce až k mošnovskému letišti. Ostrava tak jako první v zemi získala vlakové spojení na mezinárodní letiště.
Vlak je už při cestě do Studénky poloprázdný, tam navíc vystoupí takřka všichni cestující. Procházka vlakem pak odhalí v soupravě s 310 místy k sezení deset lidí. "Prvním spojem jelo více cestujících, asi čtyřicet, možná padesát. Jenže všichni vystoupili na mošnovském nádraží, vše si prohlédli, natočili a za šest minut jsme všichni zase jeli zpátky," zmínila průvodčí, že vlak zatím plní takřka výhradně fandové železnic, protože půl století v Česku nevznikla žádná nová trať. "Já nejedu na letiště, jen do Příbora. Vystoupím v Sedlnicích a přestoupím," odmítala Jana Bělašková, aby byla zahrnuta do počtu cestujících na letiště.
"Parádní spoj. Staví mi kousek od baráku v Polance nad Odrou. Dělám v mošnovské průmyslové zóně, vlakem určitě budu jezdit," liboval si Martin Zita, ale připustil, že v Polance nastupoval sám. Podobně hovořil Ivo Vaňák z Ostravy-Poruby: "Jezdil jsem autobusem, ale cesta byla zdlouhavá a vlak je určitě příjemnější. Proto mi nový spoj vyhovuje," vysvětlil zaměstnanec firmy Job Air. Kamila Moravcová z Opavy míní, že nové spojení je vhodnější pro zaměstnance z průmyslové zóny než pro letištní pracovníky. "Pracuji na letišti, ale tímto vlakem asi moc jezdit nebudu, jízdní řád není přizpůsoben letištním pracovníkům."
Fandové železnic si vše natáčeli. Ačkoliv je těšilo, že jedou po zbrusu nové trati, z budoucnosti mají obavy. "Trať bude ještě několik let silně prodělečná. Pro výdělečnost by museli otevřít i nákladní dopravu s překladištěm," zmínil Václav Kusý z Ostravy fakt, že v Mošnově schází cargo terminál, který by snad mohl v budoucnosti vzniknout za spolupráce kraje, Ostravy a slovenské společnosti HB Reavis. Náměstek hejtmana Daniel Havlík (ČSSD) řekl, že nová železnice je pro kraj velkým předělem. Ale jedním dechem připustil, že nebýt dotace, která pokryla 85 procent, kraj by o nové trati za půl miliardy neuvažoval.
---
Video a další fotografie můžete vidět na ostrava.iDNES.cz
Foto: Na peroně Pravidelný provoz na nové trati, která vede na mošnovské letiště (na snímku), byl včera slavnostně zahájen.
Foto: Alexandr Satinský, MAFRA