Zpravodajství
23.7.2015 - Studénka: další tragédie
Zdroj: Právo
Ročník a číslo: 170
Strana: 1
Autor: Aleš Honus
Další velká železniční tragédie otřásla včera nádražím ve Studénce na Novojičínsku.
Asi kilometr před silničním mostem, který se v roce 2008 zřítil před rozjetý rychlík, smetlo na přejezdu pendolino směřující z Bohumína do Františkových Lázní kamión plně naložený železnými plechy. Po nárazu explodovala nádrž auta. Vlak jeho trosky tlačil pak víc než půl kilometru až k nástupišti na nádraží. Tady se rozjetý kolos zastavil.
Zůstal na přejezdu
Následky jsou tragické – dva mrtví muži ve věku 39 a 49 let a osmnáct zraněných, z toho čtyři vážně. Materiální škody dosahují téměř 160 miliónů korun, z toho 150 miliónů korun připadá na vlak. Nehoda se stala tak, že na železniční přejezd vjel polský kamión, jehož řidič buď nerespektoval, nebo v ostrém slunci neviděl blikající červená světla. V tu chvíli spadly závory a tahač i s návěsem zůstal uvězněný na kolejích v okamžiku, kdy se sem v plné rychlosti blížilo pendolino.
Z vlaku vyprostili více než sto lidí
Podle prvních informací řidič v panice opustil kabinu, na níž měl nápis King of the Road (Král silnic), a utekl z koridoru, čímž si zachránil život. Později ale mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský upřesnil, že polský řidič seděl v době nárazu v kabině kamiónu. Vystoupil z ní až po srážce.
Scéna na místě byla hrůzostrašná – z tahače kamiónu zůstala na kolejích na přejezdu jen kabina. Podvozek s motorem a s hořící nádrží tlačilo pendolino asi 600 metrů až k nástupišti nádraží ve Studénce. Pokroucené a potrhané plechy, které kamión převážel, byly rozesety po železničním koridoru v délce několika stovek metrů.
Hasiči z vlaku postupně vyprostili a evakuovali více než sto lidí. "Bylo tu 90 hasičů se 14 vozy, 45 zdravotníků, čtrnáct výjezdových skupin včetně lékařské záchranné služby, která pendlovala mezi Studénkou a ostravskou fakultní nemocnicí, a asi čtyřicet policistů," řekl velitel zásahu.
(Pokračování na str. 2) Studénka: další tragédie
(Pokračování ze str. 1) Vyprošťování skončilo asi hodinu před polednem, kdy začala policie s dokumentací.
"Vzhledem k charakteru události, rozsáhlosti místa neštěstí a tomu, že stopy i části vlaku a vozu jsou rozmetány na stovkách metrů, je ohledání místa činu velmi náročné. Na místě pracují týmy kriminalistických techniků," uvedla ve středu odpoledne mluvčí ostravské policie Gabriela Holčáková. České dráhy plánovaly začít s odtahováním havarovaného pendolina okolo 19. hodiny. Místo tragédie je na jedné z páteřních tratí spojujících Prahu a Ostravu.
Obecné ohrožení
Na místo byl povolán i tým policejních krizových interventů poskytujících pomoc jak cestujícím, tak příbuzným obětí. "Souběžně pokračují kriminalisté také ve zjišťování identity zesnulých osob," dodala mluvčí policie. Drážní inspekce potvrdila, že signalizační zařízení byla v provozu a za nehodu jednoznačně může řidič polského kamiónu. Padesátiletý řidič kamiónu byl zadržen, jeho dechová zkouška na alkohol byla negativní a včera ještě nebyl vyslechnut, protože se podrobil lékařským vyšetřením. Policie ho vyslechne pravděpodobně až dnes. "Věc je kvalifikována jako obecné ohrožení z nedbalosti," dodala mluvčí s tím, že řidiči hrozí vzhledem k rozsáhlým následkům tragédie až deset let vězení.
Dva cestující v kritickém stavu
Fakultní nemocnice Ostrava (FNO) přijala pět pacientů, kteří byli zraněni při středečním neštěstí ve Studénce. Z toho dva jsou v kritickém stavu. "Jeden pacient je tady spíše na pozorování se zlomeninou, takže to nepovažujeme za nic vážného, a čtyři pacienti jsou ve vážném stavu, z toho dva ve stavu kritickém," řekl ve středu večer ředitel FNO David Feltl a dodal, že ve třech případech se jedná o polytraumata. "Čili mnohoorgánová postižení, zhmoždění mozku, plic, krvácení do dutiny břišní, natržení různých orgánů vnitřních. Jsou to velmi závažná poranění, včetně amputace končetin. Takže poranění velmi těžká až kritická," informoval Feltl. Uvedl, že dva pacienti, kteří jsou v kritickém stavu, jsou umístěni na Klinice anesteziologie a resuscitace. "Jsou monitorováni 24 hodin denně, jsou v umělém spánku, mají nejlepší dostupnou péči, nicméně jejich prognóza je krajně nejistá," připustil ředitel FNO.
Bylo tu 90 hasičů se 14 vozy, 45 zdravotníků, čtrnáct výjezdových skupin včetně lékařské záchranné služby Čtyři pacienti jsou ve vážném stavu, z toho dva ve stavu kritickém David Feltl, ředitel FNO
Foto: Kabina strojvedoucího a první vagón pendolina byly po srážce s kamiónem zcela zničené.
Foto: Kabina řidiče po srážce zůstala v kolejišti. Je na ní zřetelný nápis King of the Road (Král silnic).
ČTK – Petr Sznapka a PRÁVO – Aleš Honus
Foto: Náklad z kamiónu – ocelové plechy – byl rozházen po celém nádraží, a dokonce se plechy našly i ve vlaku.
Foto PRÁVO – Aleš Honus