Zpravodajství
23.7.2015 - Fatální chyba na přejezdu
Zdroj: Lidové noviny
Ročník a číslo: 170
Strana: 1
Autor: Tomáš Tománek
Ve Studénce se srazilo pendolino s kamionem, jehož řidič vjel mezi závory * Dva lidé zemřeli, pět je těžce zraněných
PRAHA/STUDÉNKA Čtvrt hodiny před osmou ranní vjel na jeden z nejnebezpečnějších železničních přejezdů v Moravskoslezském kraji polský řidič, ačkoli na semaforu svítila červená. Jeho kamion zůstal nepochopitelně stát mezi závorami. O chvíli později do něj ve Studénce ve vysoké rychlosti vrazilo pendolino. "Vznikla z toho obrovská ohnivá koule, která se řítila nádražím," popsal ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) situaci po nárazu. Ve vlaku zemřeli dva cestující, pět lidí je těžce zraněných. Od vážné nehody byla nejužívanější železniční trať v tuzemsku neprůjezdná. Strojvedoucí vlaku Pendolino SC 512 byl velmi vážně zraněn. Podle dostupných informací přišel o obě nohy. Tři pasažéři jsou v přímém ohrožení života. Dalších pět lidí má lehčí zranění. Poškození jsou v nemocnicích v Ostravě, Novém Jičíně a Bílovci. Polský řidič byl ve chvíli nárazu v autě. Srážka s vlakem zažehla palivo v nádrži. Souprava jedoucí rychlostí kolem 150 kilometrů v hodině tlačila vozidlo stovky metrů, než konečně zastavila. Teprve po srážce, která utrhla kabinu kamionu, řidič vozu vystoupil. Policie ho později zadržela.
Mohlo to být horší
Na nástupišti i v jeho bezprostředním okolí ležely kusy zničené soupravy. Letící trosky pendolina poničily i budovy na nádraží. "Ještě jsmeměli velké štěstí, že těch obětí a zraněných nebylo víc," dodal Ťok. Ministr dopravy byl spolu s dalšími členy vlády na stejné trati. Kabinet totiž jel pendolinem v opačném směru na výjezdní zasedání do Ostravy. Nehoda se stala v místě, kterým mohou vlaky jezdit až 160 kilometrů v hodině. Právě tato rychlost je hranicí, nad níž už drážní předpisy nařizují, aby silnice křižovala trať mimoúrovňově.
V místě neštěstí je pouze chráněný přejezd, což odborník Michal Drábek z Centra pro efektivní dopravu kritizuje. "Vůbec tam neměl být. Mohl se tam postavit nadjezd nebo podjezd," řekl serveru Lidovky.cz. Nebezpečná místa na železnici vznikla podle něj vinou úspor. "Přejezd stojí řádově miliony a nadjezd nebo podjezd vyjde na desítky milionů," uvedl. Podle ministerstva dopravy ale nejsou důvodem pouze peníze. "Staré železniční trasy vedou často hustou zástavbou, kde není možné jen tak postavit mimoúrovňové křížení," popsal mluvčí resortu Tomáš Neřold. "V nových koridorech už stavíme pouze nadjezdy či podjezdy," dodal. Modernizace v úseku u Studénky skončila v roce 2004.
Pokračování na straně 2
Fatální chyba na přejezdu
Dokončení ze strany 1
Třeba na trati vedoucí z Brna do Znojma je dnes už pouze jediný železniční přejezd. Ostatní křížení už jsou mimoúrovňová, a tudíž i bezpečnější. Mluvčí Správy železniční a dopravní cesty Jakub Ptačinský navíc říká, že místo, kde silnice kříží vlakovou trať u Studénky, bylo zabezpečeno, jak nejlépe mohlo být. "Byla tam světelná a zvuková signalizace, závory a kamerový systém, technicky už tam nic víc nelze. Je to nejvyšší standard," popsal.
Závory měl prorazit
Podle odborníků bylo nejhorší, že řidič nechal nákladní auto stát na přejezdu. V situaci, do níž se dostal, je totiž nejlepší jet dál a prorazit závory. Ty jsou dokonce schválně konstruovány tak, aby takovýto nouzový manévr umožňovaly. "Je to pravda. Dokáže je zlomit i osobní auto," potvrdil mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. "Na jeho místě bych tu závoru prostě prorazil. Co by mohl udělat jiného? Přece nezabiji ty lidi ve vlaku," řekl serveru Lidovky. cz instruktor autoškoly Petr Crkva.
Pokud navíc někdo závory prolomí nebo se je pokusí ručně zvednout, bezpečnostní systém, jaký je použit na trati ve Studénce, automaticky rozsvítí červenou na všech vlakových semaforech v okolí. Strojvůdci tak budou vědět, že se na trati něco děje a soupravy zastaví. Padesátiletý polský řidič bude pravděpodobně obviněn z obecného ohrožení. Hrozí mu až desetiletý trest. Policisté ho ale zatím nevyslechli, po drtivé srážce s vlakem byl v šoku. Informace hovoří o tom, že při nehodě nebyl pod vlivem alkoholu.
Dráhy přišly s odškodným
Drážní inspekce spočítala škody vzniklé srážkou na skoro 160 milionů korun. České dráhy nyní řeší, jestli půjde první vůz italského pendolina opravit. Zároveň slíbily vyplatit příbuzným obětí tragédie téměř 600 000 korun jako zálohu odškodného. Zatím přesně neurčenou částku dostanou i zranění. "ČD budou uplatňovat náhradu veškerých škod vzniklých při nehodě na viníkovi, respektive na jeho pojišťovně, a z těchto zdrojů by měla být finálně vyplacena také veškerá odškodnění," řekl mluvčí státního železničního dopravce Petr Šťáhlavský. Všichni poškození, kteří utrpěli škody na zdraví a na majetku, je mohou hlásit pojišťovně Generali, u jejíž sesterské společnosti v Polsku měl kamion uzavřené povinné ručení.
O těžce zraněné se přímo na místě nehody postarali zdravotníci. Na místo dorazilo osm posádek včetně vrtulníku. "Jde o těžká poranění hrudníku, břicha, hlavy. Jedná se i o amputace končetin, zlomeniny, oděrky či tržné rány," popsal újmy na zdraví obětí nehody mluvčí záchranné služby Moravskoslezského kraje Lukáš Humpl. Dva pacienti byli podle něj operováni. Po havárii byla železniční trasa na Ostravu neprůjezdná. Místo vlaků vozily pasažéry náhradní autobusové spoje. Soupravy na páteřní trati mezi Ostravou a Prahou, Brnem nebo Břeclaví měly během dne zpoždění od půl hodiny do 90 minut. České dráhy včera oznámily, že těžce poškozenou soupravu začnou odtahovat zhruba v sedm hodin večer. Trať by dnes měla být opět průjezdná.
Studénka podruhé
K vážné železniční nehodě došlo u severomoravského města podruhé během sedmi let. V srpnu 2008 tam mezinárodní rychlík EC narazil do opravovaného mostu, jehož konstrukce se mu zřítila přímo do cesty. Tehdy zemřelo osm lidí a skoro stovka dalších byla zraněna. Most vedoucí přes železnici, do nějž rychlík Comenius před lety narazil, stojí jen nedaleko nynějšího místa neštěstí.
Vůbec nejhorší železniční tragédie na území Česka se stala před více než 50 lety. V roce 1960 se u Pardubic srazil osobní vlak s motorákem. Život tehdy ztratilo 118 lidí.
Včera ráno se pendolino s autem srazilo i v jižním Polsku. V sousední zemi se ale nehoda obešla bez úmrtí. K nehodě došlo na nechráněném železničním přejezdu ve městě Blachownia nedaleko města Čenstochová.
---
Neštěstí u Studénky Při srážce vlaku a kamionu zemřeli dva lidé. Těžce raněný je strojvedoucí
Rekonstrukce události
- 7.39 Vlak Pendolino SC 512 Českých drah projíždí Jistebníkem s dvanáctiminutovým zpožděním. Z Bohumína do Prahy a Františkových Lázní v něm cestuje 170 lidí. To je poslední informace o pohybu vlaku.
- 7.41 Po ulici 2. května ve Studénce přijíždí polský kamion firmy Mawi s nákladem plechů. Na chráněný přejezd vjíždí ve chvíli, kdy už blikají červená světla. Vůz řízený padesátiletým řidičem zůstává stát mezi závorami. Řidič se snaží popojíždět dopředu a dozadu. Nakonec rychle popojíždí, aby kabina byla mimo dosah vlaku.
- 7.43 Pendolino v rychlosti kolem 150 kilometrů v hodině naráží do stojícího kamionu, který po střetu začíná hořet.
- 7.45 Záchranná služba Moravskoslezského kraje přijímá první hlášení o tragédii. Na místo vyjíždí 14 sanitek, osm hasič- ských vozů a vrtulník. Do akce jdou desítky záchranářů.
- 7.47 Poté, co opadá první šok, se zranění cestující začínají vzájemně ošetřovat. Pomáhá i posádka vlaku.
- 7:53 Ve Studénce přistává vrtulník, záhy přijíždějí první sanitky.
- 9.50 Záchranářské práce jsou ukončeny. Bilance je hrozivá: dva mrtví, tři lidé v ohrožení života, dva těžce a osm lehce zraněných. FOTO: VÍT ROUBAL, MAFRA
Foto: Do kolejí na červenou. Podle kamerového záznamu zamířil řidič s kamionem na přejezd v době, kdy svítila červená světla a padaly závory. Zůstal stát uprostřed.
FOTO ČTK
Foto:
FOTO MAFRA - ADOLF HORSINKA
Velikost: 1 500 x 890 bodů - 706 kB