24.7.2015 - Trosky ukrývají černou skříňku

Zdroj: Mladá fronta Dnes
Ročník a číslo: 171
Strana: 4
Autor: Josef Gabzdyl

Z kabiny nezůstalo nic, na místě strojvedoucího leží plechy. Někde pod troskami je schováno i záznamové zařízení, které vyšetřovatelům pomůže zjistit, co se v kokpitu rychlovlaku těsně před nehodou dělo.

BOHUMÍN V železničním odstavném depu v Bohumíně na Karvinsku stojí souprava pendolina. Na tom by nebylo nic zvláštního, nejrychlejší tuzemské vlaky zde nocují běžně. Jenže tato jednotka ve středu ráno ve Studénce na Novojičínsku vjela do plně naloženého kamionu, který nechal na přejezdu stát padesátiletý polský řidič. Policisté už ho obvinili z obecného ohrožení způsobeného nedbalostí. V noci v ostravské fakultní nemocnici zemřel 64letý muž, počet obětí se tak zvýšil na tři. Další tři cestující jsou stále ve vážném stavu.

Jak drtivý byl náraz, jednoznačně ukazuje současný stav přední části pendolina. Tam, kde byla kabina strojvedoucího, nezůstalo prakticky nic. "Podívejte se. V místě mezi kabinou a prostorem pro cestující jsou stále dva svazky hliníkových plátů na paletách," ukazuje přednosta bohumínského depa Jan Podstawek. Právě tyto plechy převážel polský kamion. Neuvěřitelné, že 59letý strojvedoucí přežil. Utrpěl však těžká zranění, údajně mu v nemocnici museli amputovat rozdrcenou nohu.

Pracovníci depa se nyní jednotku pendolina snaží očistit od všeho, co by mohlo překážet v odtažení. V nejbližších dnech totiž soupravu převezou do domovského pražského depa. Pod troskami zatím také zůstává záznamové zařízení, vlaková obdoba černé skříňky. "Bývá za stěnou v prostoru za kabinou. Jenže nyní leží pod troskami a chvíli potrvá, než se k ní dostaneme," vysvětlil Podstawek.

Až bude skříňka vyjmuta, specialisté z ní vyčtou například rychlost pendolina, jestli strojvedoucí brzdil a houkal a v jaké poloze měl návěstidla. Soupravu dlouhou 184 metrů si už prohlédl i Jan Studeník, systémový specialista pro jednotky pendolino. Podle něj jsou zničené dva vozy, tedy samonosné hliníkové skříně. Jestli bude možné pendolino zachránit, nakonec rozhodne speciální komise v Praze.

Jak otočit kolos?

Před cestou do Prahy však ještě musí dlouhou soupravu otočit, protože přední spřáhlo je poničené. Klasická točna nestačí, vlak proto vjede na takzvaný kolejový triangl, kde se přední vůz dostane dozadu. "Pojezdová část poničená není, což je štěstí, přesun to značně ulehčí," poznamenal přednosta bohumínského depa. České dráhy provozují sedm jednotek pendolina. Šest jich bývá v provozu, jednu soupravu drželi v záloze. Jenže ta je nyní v dlouhodobé opravě, zůstalo tak jen pět provozuschopných pendolin. A to na provoz podle jízdního řádu nestačí. Firma problém vyřešila tím, že se rozhodla zrušit spojení pendolinem z Prahy do Košic, které zavedla loni v prosinci.

"V případě nahrazení jednotky na jiném spoji by se nasazení náhradní soupravy projevilo u většího počtu spojů s větším dopadem na cestující," konstatoval mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský. Mezi Prahou a Košicemi proto další týdny budou pendlovat vozy, které v kategorii EuroCity jezdily do Budapešti a Berlína.

Foto: Půjde to opravit? Zničené pendolino je zatím v bohumínském depu, brzy ho odtud odtáhnou do Prahy.
Foto: Adolf Horsinka, MAFRA


Trosky ukrývají černou skříňku - Zvětąit
Velikost: 1 000 x 623 bodů - 387 kB

Pro detail článku/fotky klikněte na danou zmenšeninu fotografie.
Počet zhlédnutí: 2 149

Zpět

Moravskoslezský kraj
Těšínské Slezsko
Místní akční skupina bohumínsko

Úřední hodiny

Úřední hodiny pro veřejnost

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00

Podatelna a informační centrum

Po: 7:00 - 17:00
Út: 7:00 - 14:00
St: 7:00 - 17:00
Čt: 7:00 - 14:00
Pá: 7:00 - 13:00

Hlavní pokladna

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:30
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:30
Pá: 8:00 - 11:30

Budova A, číslo dveří A221 (2. NP)
596 092 274

Pokladna - odbor správy domů

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:00
Pá: 8:00 - 11:00

Budova B, číslo dveří B204 (2. NP)
596 092 261

9 °C