Zpravodajství
24.11.2015 - Děti mají volnost, ale také zodpovědnost a jasně stanovené hranice
Zdroj: Karvinsko
Ročník a číslo: 47
Strana: 3
Autor: Martina Sznapková
Ředitelka Soukromé základní školy Pianeta Bohumín Petra Nováková říká:
Bohumín – Na základní škole Pianeta v Bohumíně otevřeli dveře dětem a jejich rodičům. Děti si vyzkoušely učební pomůcky, rodičům o výuce dle Montessori pedagogiky vyprávěli pedagogové. "Děti si rozhodně nedělají, co chtějí," ujišťovala rodiče ředitelka školy Petra Nováková.
- V čem vidíte největší výhodu Montessori pedagogiky?
Montessori pedagogika se snaží v dětech udržet jejich vnitřní motivaci k práci a učení. Děti nejsou motivovány známkami,ale tím, že odvedly dobrou práci. Vede je k zodpovědnosti a samostatnosti. Jelikož výuka probíhá na pomůckách a téměř každé nové učivo je prezentováno na práci s materiálem, ne jen v sešitě, na papíře nebo v učebnici, vytváří v dětech konkrétní podněty a představy, na kterých pak mohou stavět.
- Jak si děti zvykají na jiný režim, potom, co přestoupí z klasické základní školy k vám?
Adaptační proces těchto děti trvá přibližně půl roku. Zvykají si především na volnější způsob práce v tom, že nemají přesně strukturovaný režim dne. Děti ví, kdy budou přezkoušeny a do kdy mají co odevzdat. Jak si to v průběhu jednotlivých dní rozvrhnou, je na nich. A dětem to chvíli trvá, nejprve využívají volnosti a pracují velmi málo, teprve když zažijí pocit neúspěchu, snaží se naučit způsoby, jak to zvládnout.
- Co si můžeme představit pod názvy předmětů aktivity praktického života nebo kosmická výchova?
Aktivity praktického života jsou aktivity určené pro děti předškolního věku a jedná se o připravené pomůcky, ve kterých děti přelévají vodu, nabírají perličky, trénují jemnou motoriku a učí se sebeobsluze. Kosmická výchova zahrnuje veškeré vědění o světě kolem nás. Jednoduše řečeno, je zde zahrnuta vlastivěda, přírodověda, později pak přírodopis, zeměpis i dějepis. Tyto předměty se zde podávají jako jeden celek, kde vše se vším souvisí.