Zpravodajství
4.1.2016 - V Ostravě se otevře první Montessori škola
Zdroj: Moravskoslezský deník
Ročník a číslo: 2
Strana: 1
Autor: Lucie Mališová
Zápisy dětí do první ostravské základní školy s Montessori výukou budou v lednu.
Deník zjistil
Ostrava – Až patnáct dětí může nastoupit začátkem příštího školního roku do první třídy s alternativní výukou. Základní škola Monte v ostravské části Hulváky chce od září letošního roku poprvé otevřít svou třídu s předpokládanou kapacitou 15 dětí.
"Zápisy dětí se uskuteční 20. a 27. ledna od 14 hodin. Budeme přijímat omezený počet dětí – tak, aby každé dítě mohlo mít svůj individuální vzdělávací plán," sdělila ředitelka Mateřské a základní školy Monte Marie Švrčková.
Nejmladší i nejstarší
Lektoři Montessori výuky od předškoláků u zápisu nepožadují žádné mimořádné dovednosti. Stačí jim, když dítě zvládne základní úkoly jako u klasického zápisu do kterékoliv základní školy. "Sledovat budeme celkovou školní zralost dítěte, včetně emotivní a sociální zralosti. Především potřebujeme zjistit, jestli dítě dokáže školní výuku zvládnout," vyjádřila se k průběhu přijímacího řízení nejmenších ředitelka školy Marie Švrčková.
V budoucnu v Monte vzniknou věkově smíšené třídy. Ty jsou jedním ze základních principů této alternativní metodiky výuky dětí. Například spojením tří ročníků zažije každé dítě pozici nejmladšího, prostředního i nejstaršího v kolektivu. "Ve věkově smíšených třídách se děti různého věku vzájemně ovlivňují, čerpají inspiraci, učí se ohleduplnosti, trpělivosti i toleranci," dodala Marie Švrčková.
Měsíční školné
Rodiče, kteří by chtěli svému potomkovi Montessori výuku dopřát, za ni v Ostravě zaplatí. Měsíční školné je vyjde na 4900 korun. Několik tisíc ročně platí také rodiče žáků, kteří navštěvují stejný typ školy v Bohumíně. Pouze u první Montessori základní školy Moravskoslezského kraje, která se nachází v Opavě, je zřizovatelem město.
Jak konkrétně se alternativní vzdělávání od klasické školní výuky liší, jsme se zeptali psycholožky Veroniky Šnerchové. "Je moc dobře, že v dnešní době existují alternativy k takzvané klasické škole, kde je podporována vnitřní motivace dětí, touha po objevování, spolupráce, a kde možnost vyniknout mají i děti, které by jinak byly brány jako průměrné nebo slabší," sdělila psycholožka a matka tří dětí, která se s Montessori výukou setkala zatím jen okrajově. Zaujaly ji na ní jednoduché způsoby. Díky těm mohou učitelé dětem pomoci najít nejrůznější možnosti "objevování světa" například skrze typické pomůcky, které při výuce používají. "Zkušenost mé dcery s alternativní formou výuky mě utvrdila v tom, že různými cestami můžeme dojít k podobným cílům. Záleží především na rodičích a samozřejmě i dětech, jaký směr si zvolí," vysvětlila Veronika Šnerchová.
---
k tématu Zakladatelkou Montessori pedagogiky je italská lékařka Marie Montessori, která zjistila,že dítě se naučí chodit,mluvit či manipulovat s předměty skrze svou vlastní tvořivost,ne proto,že ho to dospělí učí. Na základě toho pak vytvořila metodiku, která patří k nejrozšířenějším formám alternativní výuky na světě. Prošly jí osobnosti,jako jsou britští princové Williama Harry (do Montessori školky začne v lednu choditi Williamův syn George),vynálezce žárovky Thomas Edison, spoluzakladatel společnosti Microsoft Bill Gates či bývalá šéfredaktorka deníku The Washington Post Katherine Graham.