Zpravodajství
29.9.2016 - Města vjezdu starých aut do centra nebrání. Zatím
Zdroj: Mladá fronta Dnes
Ročník a číslo: 228
Strana: 13
Autor: Klára Kohutová
Ministerský program na zlepšení kvality ovzduší doporučuje, aby ve vybraných městech regionu vznikly takzvané nízkoemisní zóny. Města ale často podmínky splnit nedokážou a podle některých radních je zavedení zón nelogické.
MORAVSKOSLEZSKÝ KRAJ
Zakázat vjezd do center měst autům, která nesplňují evropské emisní limity, a snížit tak vliv výfukových plynů a zplodin – to mají zajistit takzvané nízkoemisní zóny. Ministerský program na zlepšení kvality ovzduší v regionu vytipoval hned několik měst a obcí, jež jsou pro vyhlášení zón vhodné.
"Nemůžeme jejich zřízení přímo nařídit. Nicméně doporučujeme je například Ostravě, Opavě, Třinci, Bohumínu a dalším," řekla mluvčí ministerstva životního prostředí Jana Taušová. Do konce listopadu si města mohou žádat o dotace na studie proveditelnosti případných zón. "Radnice mohou získat milion korun a zjistit, zda se zóny vyplatí," doplnila Taušová.
Reálné vyhlášení zón ale města v kraji odkládají. Překážkou jsou zákonné podmínky. Jednou z nich je i nutná objízdná trasa po silnicích stejné nebo vyšší rychlostní třídy. "Zónu chceme vyhlásit po dobudování obchvatu. Opíráme se o rozptylovou studii. Odkláněla by se tranzitní a nákladní doprava, vozidla starší deseti let nebo horší emisní třídy by měla vjezd zakázán – s výjimkou rezidentů," uvedl opavský náměstek pro dopravu Dalibor Halátek. Práce na severovýchodním obchvatu Opavy mají koncem roku ale teprve začít. Na jaře příštího se má začít stavět i obchvat Krnova. "Díky tomu o vyhlášení zóny uvažujeme. Jsme ale na začátku a budeme teprve prověřovat, zda to může fungovat i u nás," zmínil krnovský místostarosta Michal Brunclík.
Objízdnou trasu má už Ostrava. Podle zastaralé studie z roku 2011 by nízkoemisní zóna mohla být v centru i v Porubě. "Nechávám zpracovat současnou analýzu, až na jejím základě uvidíme, co bude dál," nastínil náměstek ostravského primátora Lukáš Semerák.
O nízkoemisní zónu dlouho usilovalo lázeňské město Klimkovice. Obchvat tady ale tvoří dálnice a řidiči by si tak museli třeba jen kvůli cestě do práce kupovat dálniční známku. Radní proto vyhlášení zatím odložili.
Nízkoemisní zóny jsou u nás nesmysl, brání se Třinečtí
Mezi vytipovaná města patří i Třinec, což je ale podle vedení města nesmyslné. "Snažíme se ministerstvu vysvětlit, že u nás je to nelogické. Nemáme přirozené centrum jako většina měst. Třinec vznikl kolem železáren, prochází námi železnice, takže fakticky nemáme střed města. Imise se proto snažíme snížit jinak. Podporujeme cyklodopravu a cestování vlakem. Zřídili jsme železniční zastávku přímo ve městě, aby lidé upřednostnili vlak před autem," přiblížila starostka Věra Palkovská.
Zákaz vjezdu aut s horší emisní třídou považují pak někteří za sociální omezení. "Postihlo by to především chudší občany, proto o zóně neuvažujeme. Navíc u nás by to mohlo fungovat pouze na jedné straně hraniční řeky. Na druhé, polské straně dvojměstí by stará auta stejně jezdila dál," podotkla mluvčí Českého Těšína Dorota Havlíková.
---
"Zónu chceme po dobudování obchvatu. Opíráme se o rozptylovou studii." Dalibor Halátek, Opava
O autorovi: Klára Kohutová, redaktorka MF DNES
Mutace - Mladá fronta DNES - Moravskoslezský kraj