19.11.2016 - Města tvrdí, že dotace na elektroauta nestačí

Zdroj: Mladá fronta Dnes
Ročník a číslo: 270
Strana: 17
Autor: Klára Kohutová

Dotace na elektromobily využije sotva pár měst a obcí v kraji. Ministerstvem nabízených 100 milionů na auta s alternativním pohonem nebo dobíjecí stanice považuje vedení mnoha radnic totiž za nízkou částku, o kterou se nevyplatí žádat.

MORAVSKOSLEZSKÝ KRAJ Senior taxi nebo auta pro terénní pracovníky sociálních služeb. Nejen pro tyto účely by mohla města a obce v kraji využívat takzvané elektromobily. Minulý týden ministerstvo životního prostředí odstartovalo nové dotace. Částkou 100 milionů korun chce podpořit nákup aut na alternativní pohon, a pomalu tak snižovat emise z dopravy ve městech.

"Podíl znečištění ze silniční dopravy je výrazně vyšší zejména ve velkých městech a přispívají k němu právě vozidla s konvenčním pohonem, tedy na benzin a naftu. Právě obce, kraje a jejich organizace jsou vhodnou cílovou skupinou pro pilotní projekt, protože najedou mnoho kilometrů," vysvětlil ministr Richard Brabec. Peníze ze státního fondu jsou pak určeny na elektromobily, plug-in hybridy a také na auta na zemní plyn. "U elektromobilů bude podpora pro osobní auta do 3,5 tuny činit 220 tisíc korun, u plug-in hybridů 200 tisíc korun a u vozů na CNG 50 tisíc korun," pokračoval Brabec.

Kvůli vysokým cenám elektromobilů, které se pohybují kolem milionu korun, radnice nebudou o peníze žádat ve velkém. "Rádi bychom využili příspěvku zatím na jeden elektromobil. Sloužil by jako referentské vozidlo pro úředníky. Roční náklad za stávajícího provozu přesahuje 100 tisíc korun. Elektromobil by měl být svým provozem zhruba na polovině," zmínil opavský náměstek pro dopravu Dalibor Halátek. Naopak zájem nemají například v Bohumíně nebo Bruntále. Chybí totiž dobíjecí stanice. Jinde pak považují dotace za příliš nízké. "Nejsou v takové výši, aby to bylo pro město velikosti Hlučína nějak zvláště motivační. V budoucnu budeme hledat možnosti, jak nakoupit auta s ekologickým pohonem, konkrétně na CNG," uvedla mluvčí města Ivana Gračková.

Od aut jezdících na plyn se pak ale odklání například v Ostravě. "Je to vývojově slepá větev, CNG za čistou mobilitu nepovažuji," zmínil náměstek pro dopravu Lukáš Semerák. Městu navíc chybí jasný koncept ekologické dopravy. "Proto od ledna na odbor dopravy nastoupí člověk, který ji spolu s inteligentními dopravními systémy bude mít na starosti. Nejedná se totiž jen o dotace a dopravní prostředky, ale o ucelený soubor opatření, který čistou mobilitu umožní rozvíjet," doplnil Semerák. Úředníci ostravského magistrátu by i tak od ledna příštího roku měli mít k dispozici zatím dvě elektroauta.

Elektromobily už využívají například v Karviné. "Jsou na takzvaný operativní leasing od autosalonu. Nyní máme dva vozy a například sociální pracovnice magistrátu na auta nedají dopustit. Zatím nám toto vyhovuje a auta máme až do konce června 2019 včetně komplet servisu. V budoucnu zřejmě úřad pořídí další auta a patrně také zvážíme vozidlo s delší dojezdovou vzdáleností. Ona nabídka aktuálních dotací přišla totiž až poté, co jsme my naše současná vozidla měli již v provozu," přiblížila mluvčí Karviné Šárka Swiderová. Od roku 2014 jezdí elektromobil, který dotoval kraj částkou jeden a půl milionu, v Klimkovicích. Lázeňské město teď elektromobil provozuje jako službu senior taxi a baby taxi. O aktuální dotace ale žádat nebude.

"Částka asi 220 tisíc korun je naprosto nedostačující. Nepovažuji ji za dotaci, ale spíše za příspěvek," zmínil starosta Zdeněk Husťák. Ministerstvo mluví o vypsaných dotacích jako o zkušebním projektu. Když o něj bude zájem, hodlá peníze v příštích letech rozdělit i mezi občany. Doprava spolu s lokálními topeništi, průmyslem a vlivem z Polska patří stále mezi největší zdroje znečištění ovzduší v kraji. "Plánované obchvaty měst nejsou stoprocentním řešením, jednoznačně se musí měnit vozový park. Budoucnost má zcela jistě cesta přes plynofikaci, hybridní vozidla a elektrifikaci," uzavřel vedoucí Katedry ochrany životního prostředí v průmyslu Vysoké školy báňské Petr Jančík.

"Částka asi 220 tisíc korun je naprosto nedostačující. Nepovažuji ji za dotaci, ale spíše za příspěvek."

O autorovi: Klára Kohutová, redaktorka MF DNES


Počet zhlédnutí: 1 960

Zpět

Moravskoslezský kraj
Těšínské Slezsko
Místní akční skupina bohumínsko

Úřední hodiny

Úřední hodiny pro veřejnost

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00

Podatelna a informační centrum

Po: 7:00 - 17:00
Út: 7:00 - 14:00
St: 7:00 - 17:00
Čt: 7:00 - 14:00
Pá: 7:00 - 13:00

Hlavní pokladna

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:30
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:30
Pá: 8:00 - 11:30

Budova A, číslo dveří A221 (2. NP)
596 092 274

Pokladna - odbor správy domů

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:00
Pá: 8:00 - 11:00

Budova B, číslo dveří B204 (2. NP)
596 092 261

7 °C