Zpravodajství
9.8.2022 - Havarované pendolino z Bohumína už přes měsíc čeká na techniky z Itálie
Zdroj: Právo
Ročník a číslo: 184
Strana: 5
České dráhy (ČD) provozují celkem sedm souprav pendolin. Koncem června v Bohumíně jedna z nich havarovala, když projela kolem návěstidla s pokynem Stůj. Zahynul strojvedoucí vlaku a čtyři další pracovníci byli zraněni.
Kdy bude tento vlak opět v provozu, není stále jasné. O termínu a ceně opravy mají rozhodnout italští technici z firmy Alstom. Ti měli provést prohlídku poškozené soupravy do konce července, ale to se nestalo. "Se společností Alstom, která vlaky Pendolino vyrábí, jsme v kontaktu. Přesný termín návštěvy jejich expertů však dosud nebyl stanoven. Předpokládáme, že by mohli přijet po letních prázdninách. V červenci probíhala prohlídka vlaku v souvislosti s šetřením nehody našimi experty," sdělil Právu mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Důvod zpoždění italských techniků nesdělil.
Podle Šťáhlavského tudíž teď není ani možné určit, kolik bude oprava vlaku stát a jak dlouho bude trvat. "Rozsah opravy a její náklady určí až odborníci společnosti Alstom," podotkl mluvčí. ČD neoficiálně odhadují náklady zhruba na 150 milionů korun.
Do Košic s elefantem
ČD nyní musejí nasazovat na spoje, na nichž mělo jezdit pendolino a které jsou v jízdních řádech značené jako SuperCity, běžné a méně komfortní vlakové soupravy.
Například před týdnem na trati mezi Prahou a slovenskými Košicemi místo pendolina dopravovala cestující zdvojená souprava jednotek CityElefant, které jsou typické především pro příměstskou dopravu.
České dráhy už v minulosti po nehodě u výrobce nechaly pendolino opravovat. Oprava jednotky z nehody ve Studénce v roce 2015 vyšla na 210 milionů korun.
Nynější opravu komplikuje také fakt, že ČD provozované soupravy pendolina se již nevyrábí a všechny potřebné díly je nutné objednat v rámci zakázkové výroby.
Přesný termín návštěvy expertů však dosud nebyl stanoven Petr Šťáhlavský, mluvčí ČD