Zpravodajství
27.10.2025 - Vlakové spojení s Prahou, Vídní i Varšavou se zlepší
Zdroj: Mladá fronta Dnes
Strana: 11
Autor: Libiger Milan
ZLÍNSKÝ KRAJ
Spojení Zlínského kraje s Prahou, Vídní a Varšavou po železnici bude lepší. Dopravci na těchto hlavních tratích přidají nové spoje. Od půlky letošního prosince, kdy začnou platit nové jízdní řády, České dráhy přidají nový pár vlaků z Vídně do Krakova. Budou jezdit časně odpoledne a zastavovat také ve Zlínském kraji, například v Otrokovicích. „Cílem je, aby vlaky mezi Vídní a Polskem jezdily každé dvě hodiny a teď tam jsou ještě pauzy čtyři hodiny,“ upřesnil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. „Budou to klasické soupravy EuroCity.“
Státní dopravce současně zavede nové spojení z Moravy do Vratislavi (dvakrát denně) a Poznaně (jednou denně). Nepůjde však o nové vlaky, ale vagony, které budou součástí stávajících, nebo nově zavedené soupravy. V Bohumíně se odpojí a pojedou do cíle své cesty. Cestující musejí počítat i s tím, že kvůli výluce bude od poloviny února 2026 Valašský expres z Prahy na Slovensko končit ve Vsetíně. Odtud bude do Púchova, případně Žiliny zajištěná náhradní autobusová doprava. Soukromý dopravce Leo Express zavádí od 30. dubna 2026 linku z Prahy do Bratislavy.
Dopravce jezdil na trati mezi Prahou a Starým Městem už dříve, teď se vrací k původnímu konceptu, který rozšiřuje na Slovensko. „Cestující ve Zlínském kraji si přáli návrat Leoše, a tak jsme pro ně zajistili nízkopodlažní vlaky Talgo S6 nabízející vysoký komfort. Naše konkurence v rámci dálkové dopravy nabízí převážně vysokopodlažní vlaky, kde vstup přes schody může rodiče s dětmi, starší cestující, cyklisty nebo cestující na vozíčku odradit,“ zmínil ředitel Leo Express Peter Köhler. „Zároveň jsme spoje naplánovali tak, abychom obsloužili Slovácko, ale nově také Hodonín, Břeclav a Bratislavu,“ doplnil. Dopravce vypraví dva zpáteční spoje denně, ranní a odpolední. Ty ze Slovenska však nebudou zastavovat na všech důležitých stanicích ve Zlínském kraji: ranní vynechá Hulín, odpolední Otrokovice, které jsou přestupním místem do Zlína. Přitom každý vlak zastaví ve Starém Městě. „Důvodem omezení vybraných zastávek je kapacitní omezení ve stanicích a zároveň nutnost vejít se do vyhrazených časových slotů na koridoru a zachování jízdních časů,“ vysvětlil mluvčí Leo Expresu Emil Sedlařík. „V budoucnu bychom chtěli, aby všechny naše vlaky zastavovaly i v těchto zastávkách.“
Současně Leo Express upozorňuje, že novými vlaky zavádí přímá spojení, která dříve neexistovala, například mezi Hulínem a Bratislavou. „Ceny jako vždy začnou při včasném nákupu na 99 korunách či čtyřech eurech,“ poznamenal Köhler. Od prosince 2026 chce začít jezdit z Prahy přes Zlínský kraj do Hodonína RegioJet, který dříve ze Starého Města do Prahy také jezdíval. Vypraví jeden spoj denně tam a zpět. „Myslím si, že tam existuje mezi cestujícími poptávka,“ míní majitel RegioJetu Radim Jančura.
RegioJet plánuje také nové spojení z Varšavy do Vídně, přičemž vlaky by jezdily přes Zlínský kraj. Zastavovat by měly na všech zdejších důležitých stanicích. Šlo by o jeden ranní vlak denně v každém směru. Podle Jančury to souvisí se vstupem RegioJetu na polský trh. „Zbourali jsme tam monopol Polských drah,“ upozornil Vančura. RegioJet zahájil toto září zkušební provoz na lince z Krakova do Varšavy. Od letošního prosince chce jezdit z Varšavy do Poznaně, z Krakova do Gdyně a z Varšavy přes Ostravu do Prahy. V budoucnu z Prahy k Baltu.
Aktuality
Ankety
Dotazy novinářů
E-info
Fotogalerie
Inzerce
Městské noviny OKO
Naposledy aktualizované
Nepřehlédněte
Novinové články
Počasí
Ptejte se
Televizní informační kanál
Tiskové zpravodajství
Tiskové zprávy
Videoarchiv

