Zpravodajství
16.1.2008 - Obchvat Náchoda v nedohlednu?!
Zdroj: Náchodský deník
Strana: 7
Autor: HANUŠ, Jiří
Nechci být arbitrem ve sporu zda obchvat Náchoda ano či ne. Osobně jsem se již opakovaně vyjádřil, že ho podporuji. Nemohu však přehlížet některá řešení a nápady občanů, která jsou naprosto mimo realitu. Například v jednom z článků přišel pan Žďárský se zdánlivě jednoduchým řešením, ve kterém navrhuje, aby byl přechod Běloves určen pouze pro osobní dopravu. Přestože je tento návrh velmi líbivý, jeho realizace je naprosto nemožná. Na celé, skoro 762 km dlouhé, hranici s Polskem má Česká republika třicet hraničních přechodů, ale pouze pět této kategorie. Nejbližším přechodem pro kamiony je Harrachov, jehož průjezdnost je problematická v zimních měsících. Další jsou až v Moravskoslezském kraji - Bartultovice, Bohumín a Chotěbuz. Proto žádná vláda toto omezení nikdy neschválí.
Dále je si třeba uvědomit, že hraniční přechod Náchod má dlouhou historii, po staletí tudy proudila doprava z jihu na sever. Nedovedu si tak představit, že v době, kdy jsme součástí Evropské unie, dojde k takovéto změně kategorizace náchodského přechodu.
V současné době představuje intenzita dopravy na silnici I/33 v úseku Česká Skalice - Kleny 10 200 všech vozidel denně. Pokud by se nepokračovalo ve výstavbě dálnice na Jaroměř, tak by intenzita dopravy do roku 2015 na tomto úseku stoupla na 14 630 všech vozidel za den. V ideálním případě dobudování dálniceD11 i rychlostní silnice R 11 až po hranici s Polskem do roku 2015 by intenzita přepravy ve stejném úseku činila 13 790 všech vozidel za den. V případě, že do roku 2015 bude dobudována dálnice D 11 pouze do Jaroměře, bude intenzity dopravy na tomto úseku dosahovat neuvěřitelných 16 430, což bude pro dopravu v Náchodě takřka zničující.
Jen pro srovnání uvádím, že prognóza počítá s tím, že intenzita přepravy na dálnici D 11 v úseku Hradec Králové Kukleny a Plotiště v roce 2015 dosáhne 42 640 všech vozidel za 24 hodin a v roce 2035 až 53 070 vozidel.
Výše uvedená prognóza ukazuje, že i když bude v provozu dálnice D 11/R 11 až na hranici s Polskem, tak intenzita dopravy na Náchod bude tak veliká, že se neobejde bez výstavby obchvatu města. Dále také potvrzuje nutnost převedení silnice I/14 do nové trasy, čímž se ulehčí Náchodu od tranzitní přepravy ze směru od Nové Města nad Metují na Trutnov.
Proto pokud nechceme nadávat ve stojících kolonách na dopravu v Náchodě, musí se obchvat města v nejbližší možné době postavit a to dříve, než bude do Jaroměře dovedena připravovaná dálnice D11, kdy se očekává enormní nárůst tranzitní dopravy. Věřte, že kdyby bylo jednodušší řešení, dávno by už bylo v Náchodě použito.
Jiří Hanuš, poslanec Parlamentu za KDU- ČSL